onsdag 31 mars 2010

Råby part 1

I bostadsområdet Råby i Västerås var det full fart i går. En falsk bomb på en bil och två fall av knivskärning varav en med dödlig utgång. Idag fick jag veta att den avlidne är en bekants bekant och jag beklagar det inträffade djupt.

Men eftersom jag tidigare har bott i det där området i över 30 år så känner jag att jag måste ge en liten bild av hur tillvaron där kunde te sig.
Följande är ett sammandrag av en text jag skrev när jag bodde där.


Råby är ett slumområde i västra Västerås, omgivet av de nästan lika nedgångna områdena Hammarby, Bäckby, Vallby och Pettersberg. (Helvetets förgårdar?)

Området byggdes i slutet av 1960-talet som ett led i miljonprojektet som även gav oss arkitektoniska höjdare som Rinkeby & Fittja i Stockholm och Rosengård i Malmö.
De som en gång ritade området hade en och annan skruv lös, hur i helvete kan man tycka att detta är vackert?






Råbyborna är ett intressant släkte, 90% tillhör socialgrupp självdöd d.v.s. alkoholister, knarkare och andra socialfall. Resten har förmodligen hamnat på Råby av misstag.
Som pricken över i:t fanns det även ett behandlingshem och försökslägenheter för folk med mildare mentala störningar. Dessa kunde med undantag för klädsmaken vara svåra att skilja från resten av befolkningen.

Här sålde dörrknackarna inte jultidningar och dammsugare utan prima afghanskt röka.
Jo, jag lovar att det är sant - jag har själv råkat ut för det.

De stora och mörka parkeringarna hyste många uttjänta bilvrak:



Man kunde även se halvmiljonsbilar av fabrikaten BMW och Mercedes, dock ej på parkeringen, dessa parkeras alltid närmast dörren.

Här fanns det dock gott om trevliga fritidsanläggningar, ett exempel var Råbybadet i vars klargråa vatten det sågs flyta runt avföring från de små och ölburkar och kanyler från de lite större.

Hur var det med utbildningsmöjligheterna då?
Jodå, här fanns det skolor:




Kriminaliteten var hög, varje vecka kunde man i tidningen läsa om inbrott, bilstölder, våldtäkter, misshandel och ibland mord som skett nyligen.

Sopsorteringen var ett annat intressant kapitel. Det gick ut info på 40 olika språk om vad man fick kasta i "Miljöboden" när den byggdes. Men eftersom varenda jävel där tydligen var analfabet så hittade man ofta udda saker där. Exempelvis:
  • En diskbänk (hopvikt 3 ggr)
  • En lägenhetsdörr med ett stort hål i
  • En halv flakmoped
  • En j-a massa trasiga tv-apparater
  • En framaxel till en bil (SAAB)
  • En halvt uppeldad soffa
  • Ett bastuaggregat
  • En säng
  • En frys (innehållande en vodkaflaska och en gummistövel)

Men rekordet var nog snubben som hade slängt ett bilbatteri i komposttunnan.


Det kommunala bostadsbolaget bestämde sig för att blåsa bort områdets dåliga rykte genom att riva det gamla centrumet och bygga ett nytt.
Visst, surströmming luktar rosenrabatt om man målar burken rosa...

Fortsättning följer.

1 kommentar:

Knut sa...

HAHA Leif... Min räddning alla tråkiga kvällar! Man kan inte ha tråkigt med din blogg!!!