onsdag 28 april 2010

Vårtecken och ruttet valfläsk

Folk hittar blommor och tranor lite här och var och även jag har sett ett stensäkert vårtecken.
I förmiddags lyckades jag nämligen få årets första myggbett. Den elaka lilla subban smög sig på mig när jag intet ont anande satt på balkongen och drack mitt morgonkaffe. Mitt i pannan slog hon till.
Det gjorde för övrigt även jag så hennes karriär i blodsugarbranschen blev kort.

I går fick jag mig förresten ett gott skratt. Några ungar körde med en radiostyrd leksaksbil på gatan och grannkärringens mops som stod bunden utanför frisören höll på att skälla ihjäl sig åt den. Varje gång bilen åkte förbi så gjorde hårtussen ett utfall som abrupt stoppades av kopplet.
Men skam den som ger sig, den femtiförsta gången man hoppar kanske det där som håller mot glömmer det...
Korkade djur är väldigt roliga när man är nyvaken.


Apropå korkad så läste jag att de "rödgröna" vill höja bensinskatten med 50 öre per liter. Hoppsan, där tror jag att de förlorade en del potentiella väljare, i synnerhet i glesbygdskommunerna.
Om man bor i Stockholmsområdet behöver man oftast ingen bil för att klara sitt dagliga liv. Kollektivtrafiken är ganska bra med pendeltåg och tunnelbana och dagis, skolor etc. ligger ofta relativt nära hemmet.
Har man dessutom tjänstebil och diverse andra förmåner samt en oskäligt hög lön - ja, jag talar om politiker nu - så påverkas man inte direkt av en höjning av bensinpriset.
De verkliga förlorarna finns i de 95% av Sverige som inte är stora städer. Bilen är en nödvändighet för många på landsbygden, på gott och ont.

Miljöpartiet ville höja bensinskatten med 2 kronor per liter vilket får mig att fundera på om inte de är landets mest glesbygdsfientliga parti...

Den rödgröna sörjan vill även satsa på en utbyggnad av kollektivtrafiken. Detta är givetvis bra, men man kan fråga sig vilka som tjänar på snabbjärnvägar som halverar restiden Sthlm-Gbg, jävligt få människor norr om Dalälven är min gissning.

Man vill även satsa på "alternativa" bränslen som etanol och biogas. Det är en god tanke, men man får inte glömma bort att etanolen (och framför allt processen för att framställa den) inte är så miljövänlig som många vill påskina.
Sen så krävs det ju faktiskt att man köper en ny bil, vilket inte speciellt många har råd med.
Jag skulle kunna tänka mig en sådan bil, men jag har ingen lust att skuldsätta mig i 10 år för det. Dessutom så bör det ju finnas gott om möjligheter för tankning vilket inte är fallet nu.

En rejäl premie till den som köper en "miljöbil", eller den som bygger om sin gamla till etanoldrift samt utbyggnad av nätet för att tanka med sådant vore en god idé. Straffskatten på bensin drabbar bara de som redan har det knapert.

Men det är kanske det som är tanken. Genom att tvinga alla som bor i den där ödemarken utanför Stockholms län att flytta så behöver man inte bygga några nya järnvägar där. Ekonomiskt och bra.

Ett exempel vad gäller kollektivtrafik:
För några år sedan så bodde jag på en sida av staden och jobbade på den andra. Jag jobbade två-skift vilket innebar att jag inte kunde ta mig till och från jobbet kollektivt. Den ena veckan kunde jag inte åka dit i tid på morgonen och den andra hade jag inte kommit hem på kvällen.
Och då bor jag i en stad med 130.000 invånare...

Om man såg till att busstrafiken anpassades efter de tider då folk är i rörelse så får man nog fler resenärer.
Då har man underlättat for folk, att bara höja bensinskatten straffar de som inte har några andra möjligheter att ta sig fram.

Det här lasset med valfläsk luktar väldigt illa.

1 kommentar:

Anonym sa...

De tänkte nog lite på dig - för de föreslår faktiskt en rejäl premie för den som bygger om sin bil till etanol eller gasdrift...