fredag 2 april 2010

Råby part 2

Hur blev det sen då?

Jo, det gamla centrumet från 60-talet revs och ett nytt byggdes upp.
Det blev en ful koloss i glas och vit puts med två pizzerior, en kiosk där man kunde spela bort socialbidragen, en ödslig korridor och den nya ICA - butiken. Hälften så stor - Dubbelt så dyr.
Byggnaden påminner om en strandad finlandsfärja mitt på en grusplan. Det har nu gått åtta år sen man smällde upp det och ännu så ser omgivningarna ut som ett månlandskap.

Utanför skrytbygget finns en bankomat som på lördagskvällarna har två köer: en med folk som ska ta ut sina pengar och en annan med folk som ska råna dessa för att köpa dagens dos heroin eller en ny skinnjacka att impa på polarna med.

Blev det så fantastiskt bra då?
Nja, Råby centrum tilldelades utmärkelsen "Årets stadsdelscentrum".
Enligt tidningen så skulle glas- och stålklumpen vara en god förebild.
Jag hävdar dock att påståendet att Råby är en förebild är lika absurt som att påstå att Adolf var vår tids störste humanist.

De enda människor som har haft Råby som förebild återfinnes i fängelset där de med tårar i ögonen berättar sina barndomsminnen: "Jag minns hösten -81 då jag stal min första Amazon utanför Konsum".

En av de mer ökända gatorna i området, "Råbykorset" döptes om till "Kungsfågelgatan". Anledningen till namnbytet var att detta tydligen skulle höja statusen på området. Själv så var jag en smula tveksam till detta då invånarna förblev desamma.
Men man kanske skulle gå ett steg till och döpa om hela området till "Djursholm", då måste ju allt bli jättebra?

Något år senare rapporterades det om skottlossning på sagda gata. Det märkliga var att det stod under rubriken "Nyheter" i tidningen. Det känns som att det mer hör hemma i den dagliga händelsetablån. En "drive-by" borde man kunna klämma in mellan 19.30-våldtäkten och happy hour hos Hasch-Harry, (en feting till smala priser).

Lite senare kunde man i tidningen läsa: "Råby på Sveriges svarta lista" Råby hade tydligen hamnat på 24:e plats på en lista över Sveriges sämsta bostadsområden. "Ghettotoppen".

Det måste ju svida lite för politikerna att trots deras ansträngningar för att sänka status och levnadsstandard här så kom det inte in på 10-i topp. Skäms på er...

Men det är väl bara att bryta ihop och komma igen,
nästa år så lägger de ner fler serviceinrättningar,
höjer hyrorna (så att soc får pröjsa mer) och stänker
på ett lager färg till på centrumet. Det borde göra susen.
Då kan 08-orna ta sig i baken. Vi ska toppa Rinkeby...


Förrförra sommaren precis efter flytten bort från området så skrev jag följande:

När jag vaknade i morse och klev ut på balkongen blev jag nästan skräckslagen. Jag hörde fågelkvitter istället för sirener och såg en äldre dam som rastade sin hund i stället för två pundare i en snodd Opel och ett koppel polska horor och deras hallickar. Jag kände doften av blommor i stället för hasch och T-sprit.

Jag försökte gnugga grustaget ur ögonen när jag insåg vad som hade hänt;

JAG BOR INTE PÅ RÅBY LÄNGRE!!!

Flyttlasset har gått bort från misären och jag kommer inte att sakna det ett jävla dugg.

Inga kommentarer: