onsdag 30 juni 2010

2010½ & några länkar

För en liten stund sedan började något stolpskott att skjuta raketer längre upp på gatan. Är nyhalvårsafton en ny tradition måntro?

Halva 2010 har gott och jag tycks återigen få rätt när jag klagar på alla som säger "Gott nytt år".
Det blir nämligen inte bättre.
Det enda som händer är att man blir äldre, fetare och segare. Det är nästan så att jag hoppas på en tidig senilitet så att man slipper konstatera att det faktiskt var bättre förr hela tiden.
Fördelen med Alzheimers är att man får nya kompisar varje dag...


I dag skickade jag ett brev till kyrkan, något som jag skulle ha gjort för en massa år sedan. Jag fick nämligen äntligen arslet ur vagnen och gick ur svenska kyrkan.

Huvudanledningen till detta är att jag inte tror på vad prästen predikar: "Vi tror på Gud allsmäktig etc..." och då inte finner någon anledning att betala för detta.
Att betala till kyrkan är för mig ungefär lika vettigt som att skänka pengar till Syndikalisterna eller att helt enkelt torka sig i arslet med sedlarna.

Religion är något som i mina ögon inte hör hemma i ett modernt samhälle.
Om man bara "beter sig som folk" så följer man faktiskt de flesta av kyrkans budord vilket bevisar att dessa knappast har något gudomligt ursprung.
"Du skall icke dräpa". Nä, men det kan jag nog räkna ut utan att få det i skrift av någon "gud".
Dessutom så roar sig kyrkan med att gömma illegala invandrare från myndigheterna, vilket är ett brott.
Om man vill stödja sociala åtaganden av olika slag finns det icke-religiösa organisationer som exempelvis Amnesty man kan gå med i om man vill.

Religion och politik ska hållas åtskilt, annars får vi det som i Iran och vi verkar vara på väg åt det hållet mer nu än för 20 år sedan, även om det är andra samfund än statskyrkan som driver på den saken.

Staten ger för övrigt pengar till kyrkan för att underhålla byggnader etc. som kan anses tillhöra kulturarvet så det är heller inget skäl att vara kvar.

Jag finner att humanismen speglar min syn på tillvaron ganska bra.
http://humanisterna.se/

Information för den som vill gå ur kyrkan.
http://www.uturkyrkan.se/


För att helt byta ämne så hittade jag en blogg som inriktar sig på "skitfula hemsidor". Inte för att jag hävdar att det jag har lagt ut på nätet under årens lopp är speciellt snyggt, men det finns värre sidor.
http://fulahemsidor.se/


Avslutningsvis så hittade jag en sida med bilder med putslustiga texter till.
Några exempel på vad man kan se på http://verydemotivational.com/ nedan.







Inga kommentarer: