fredag 18 juni 2010

Äntligen helg

Denna vecka har jag jobbat förmiddagsskiftet vilket har lett till att jag varit som en zombie. Det kan inte vara direkt bra för kroppen att skrämmas igång med Red Bull på morgonen och att sova bort eftermiddagarna för att ånyo vara som ett lik morgonen efter.
Nu har jag sovit en stund (igen) och funderar på att fira helgen med en kebab och kanske lite öl i morgon, vi får se.

Jag dricker kaffe och skummar igenom tidningarnas hemsidor. Det tjatas om två saker, det ena är prinsessbröllopet som jag är så förbannat trött på.
Aftonbladet hade på sin förstasida igår: "Se klippen med Daniel som TV inte visade". Det rörde sig tydligen om någon intervju i en tv-kanal.

2000-talets journalistik är helt otrolig.
Och sen undrar de varför tidningsförsäljningen rasar...

Hur skulle det vara om man redovisade nyheter som rör den vanliga medborgaren och inte bara om hur adeln bränner våra skattepengar?
Passa på att koppla bort det politiskt korrekta filtret och införa något som kallas "källkontroll" också medan ni ändå håller på.

Aftonbladet försöker - antagligen i sin desperata jakt på lösnummerköparna - att bräcka de traditionella skvallertidningarna genom att skriva spaltkilometer om det kungliga tramsandet.
Varför inte ta det ett steg längre?
När Svensk Kärringtidning (hette den va?) så småningom skriver om att paret väntar tillökning så kan man försöka konkurrera ut Lektyr och Fibban genom att publicera: "Bildextra. Så gick det till".

Kan nog bli lite skojjigt.


Det andra det tjatas om är fotbolls-VM. Jag är inte direkt intresserad men har sett delar av matcher dels för att det inte har funnits något annat på tv och dels för att bevisa min gamla tes om att italienare ramlar ihop i svåra plågor om en kille med en annan tröja tittar på dem.

En anledning till att jag inte orkar kolla speciellt länge är vuvuzelan, den där afrikanska tutan som tusentals personer med stora lungor och små hjärnor står och flåsar i varenda match. Det låter för jävligt.

Nu så har lokaltidningen VLT slagit till med sin knivskarpa journalistik i ämnet och skriver om mannen som har "knäckt koden som filtrerar bort oljudet".
Förutom att det är ett gravt syftningsfel så undrar jag vad det är för "kod"...
Vuvuzelans ljud består liksom alla instruments av en grundton och några övertoner som är multiplar av grundtonen. Dessa kan man filtrera bort om man har en tillräckligt avancerad equalizer.
Det är frågan om grundläggande ljudlära, inte någon "kodknäckning".

Det är tydligt att om man är 13 år och har för dåliga referenser för att vända hamburgare på Mc Donalds så ligger vägen öppen för en karriär inom journalistiken. På VLT och Aftonbladet får du skriva från dag ett.

Inga kommentarer: