fredag 6 augusti 2010

Augusti...

... har det blivit nu och jag har precis landat hemma efter en lite biltur norröver. Jag har umgåtts med gamla bekanta, badat och tagit en och annan öl.
Precis som det ska vara.

Tyvärr så bjöd sommar-Sverige bitvis på sitt allra sämsta väder så det gick mer torkarblad än bensin på vissa sträckor. Men man har ju viss vana...
Jag tillhör inte de som stressar ihjäl mig på Mallorca på semestern utan anser att några kalla vid en sjö i goda vänners lag är svårslaget.





Jag skummade genom nyhetsrapporteringen lite snabbt och noterade att det irakiska skithålet Barzan Khoshnaw som slog och stampade ihjäl sin gravida 16-åriga flickvän i ett skogsparti i Västerås i våras nu har fått sin dom av Tingsrätten.

Tre år på ungdomsvårdsanstalt var tjejens och det ofödda barnets liv tydligen värt.
Man baxnar när man läser sådant där. Förvisso så var gärningsmannen själv bara 16 år gammal men det är hög tid att sänka fängelseåldern till 15 år, vilket jag har påpekat tidigare.
Sådana här "straff" är sparkar i ansiktet på offrets anhöriga.

Tre år i ett ombonat boende i sällskap av andra unga ligister som utbyter tips och skryter om varandras brott verkar vara en bra användning av skattemedlen.
Fy fan.
Huruvida han kommer att utvisats efter avtjänat straff eller inte hittade jag ingen info om, men med tanke på rättssystemets mjäkighet så får han nog vara kvar. En sån där "pensionsräddare"...


Jag hörde även en nyhetssändning som fick mig att bli förbannad på den svenska journalistkåren. Det har ju debatterats en del på sistone om "burkaförbud" och en reporter på P3-nyheterna klämmer ur sig: "... förbudet mot den muslimska slöjan, populärt kallad burka...".
Man kan ju tycka att Sveriges Radio (för våra licenspengar) skulle kunna anställa folk med journalistutbildning eller åtminstone läskunniga personer.
Debatten handlar om de varianter av beklädnader som döljer hela ansiktet och omöjliggör identifiering (exempelvis burka). Dessa är relativt ovanliga i Sverige.
De slöjor som de flesta muslimska kvinnor använder som döljer håret men inte ansiktet omfattas således INTE av dessa lagförslag.

Men när det gäller att plocka PK-poäng så måste man ju alltid fara med lite osanning för att få till en nyhet.


Apropå ingenting så åt min kompis Grand Danios mina sandaler till frukost igår så jag är numera en stolt(?) ägare av ett par sådana här:





Det tog för övrigt en stund att hitta ett par i storlek för oss som står stadigt på jorden.

Inga kommentarer: