söndag 15 augusti 2010

Öland part 2

Då var det dags för lite "turistiga" bilder.

Öland är väderkvarnarnas förlovade land, de står precis överallt.








Lite naturbilder.












Borgholms slottsruin. Inträdet var 50 spänn så jag struntade i att gå in och tog lite exteriörbilder istället.









Eketorps järnåldersborg. Här ville de ha 100 spänn i inträde de giriga jä...
Det hade jag ingen lust att betala men det blev några bilder ändå.











Jag besökte även de långa herrarna Erik...






...och Jan.







Sen var det dags att återvända till fastlandet. Klockan hade passerat 18.30 och det började kurra i magen. Jag hade en lång körning framför mig men väntade med maten tills jag hade korsat spången för att inte bli fullständigt skinnad.





På vägen hem fick jag min skrotletarlust tillfredsställd då jag fann denna fina lingrävare i skogskanten.






Summa summarum: Öland är fint men det märks att de lever på turisterna. Var 500:e meter skyltas det om loppis, våffelrestauranger, glassbarer och allt man kan tänka sig som lockar barnfamiljerna att öppna plånboken.
Och just öppna plånboken fick man göra ofta, vad man än skulle göra kostade det pengar. Dessutom så var notorna för mat och dylikt rejält saltade.

Men jag åker gärna dit igen någon sommar framöver.

I övrigt har jag en grym separationsångest från min semester eftersom jag ska återvända till jobbet i morgon...

1 kommentar:

Annica sa...

Mm, Borgholms slottsruin ser fin ut, och järnåldersborgen också. Liksom du gillar skrot och gammal industri, gillar jag gamla medeltida ruiner :-)