torsdag 11 november 2010

Fuck off, big brother...

Torsdagskvällar i november är bra för att gnälla på sin omvärld tycker jag.

Regeringen har idag lämnat över ett förslag till lagrådet om datalagring av mobiltelefontrafik. Det innebär att operatörerna ska tvingas att i sex månader lagra uppgifter om vem man har ringt och sms:at och var man befann sig just då. Detta kommer att kosta hundratals miljoner som operatörerna ska stå för. Men som alla förstår så blir det ju i slutänden kunderna som får betala det där genom höjda taxor.

Det känns ju jävligt prisvärt att betala dubbelt pris för sina sms enbart för att en fet idiot till kommissarie ska kunna se vem du känner och dra felaktiga slutsatser av det.

Om några veckor läggs för övrigt en remiss till "polismetodutredningen". Där föreslås bland annat att polisen ska få möjligheter att begära ut abonnemangsuppgifter – exempelvis vem som ligger bakom en ip-adress – från operatörer även vid misstankar om enklare brott som bara ger böter.

Fantastiskt, rent fantastiskt... Då gäller det att man inte råkar nämna i en msn-konversation att man var skitfull i lördags och råkade pissa i en buske på Stora Gatan eller skriver på Facebook från jobbet att "skit, glömde cykellyset hemma". Då komer insatsstyrkan när man trampar hemåt.

Ja, jag vet att jag överdriver enormt men det finns en stor fara med att låta storebror veta allt man gör och var man befinner sig eftersom polisen etc. har en sagolik förmåga att misstolka allting. Exempelvis så kan man ju tänka sig att om jag råkar slänga iväg ett sms till min kompis som är aktiv sverigedemokrat samtidigt som jag befinner mig i närheten av en moské så planerar jag givetvis ett attentat.

Paranoid?
Visst, om staten är det så kan även jag vara det. Vad blir nästa steg, RFID-chip inopererade vid födseln?

"Justitieministern pekade även ut förtalsbrott som ett exempel där polisen ska kunna begära ut abonnemangsuppgifter från operatörerna", läser jag vidare.
Nu börjar det bli riktigt farligt för yttrandefriheten det här. Vad är förtal, vad drar man gränsen?
Ligger jag själv risigt till här eftersom jag har ifrågasatt vissa politikers intelligens på bloggen?
Måste jag väga varje ord på guldvåg?
Sug på det här skämtet tex: "Vad kallar man en BMW som har voltat? - Turktumlare".
Är detta förtal eller hets mot folkgrupp och är det tillräckligt för att kunna begära uppgifter om vem jag är för att eventuellt ge mig böter?

I såfall är det bara ytterligare ett led i den utveckling vi har sett här de senaste 20 åren. Sverige förvandlas till forna DDR där alla åsikter som skiljer sig från de styrandes - som basuneras ut i kvällstidningarna - måste registreras och bestraffas.

Jag blir både mörkrädd och förbannad när jag läser dessa förslag som gör väldigt många svenskar till kriminella i storebrors förvirrade ögon...


En annan tanke poppade upp i mitt huvud nu. En annan "storebror" som gärna vill veta allt om alla heter Google, de har vid flera tillfällen hamnat i blåsväder för sin bristande respekt för folks integritet. Exempelvis när deras kamerabil snappade upp trafik från privatpersoners olåsta trådlösa nätverk.
Det här måste ju vara en guldgruva för dem, ett samarbete med farbror blå kan ju ge fina möjligheter att trycka upp påträngande "riktad" reklam i ansiktet på folk.
Man kan ju exempelvis tänka sig en dam som skickar ett grattis-sms till sitt barnbarn som efter ett par månader åker dit för mopedstöld. Eftersom han kan tänkas tillhöra en "liga" så kikar man på hans teletrafik. Där snappar man upp mormors nummer vilket säljs till Google.
Problemet är bara att mormor befann sig i närheten av en porrbutik vid tillfället och hon överöses sen av diverse mysko kataloger i brevlådan.
Man kan ju alltid spekulera...

Men för att röra om lite i grytan så får jag väl ställa mig utanför en synagoga och busringa till ordföranden för Svenskarnas parti, då lär det ta hus i helvete hos Kling & Klang.

Eller så slutar allt med att jag får skaka galler för att jag har råkat kalla Mona Sahlin för inkompetent efterbliven idiot på en liten oansenlig blogg någonstans i cyberspace...

1 kommentar:

Ove Törnqvist sa...

Dem har kanske inte lärt sig något sen "inringningen" av sk.kommunister. Nog för att kommunister gärna kan hållas från styrande ställningar i samhället men bra många som registrerades som sådana utan grund.