tisdag 12 april 2011

Kokpunkt & bönerum

Jag läste i vlt:s nätupplaga att byggfirman PEAB har blåst liv i sitt projekt "Kokpunkten" igen. Det är alltså den gamla kraftverksbyggnaden i Västerås hamn (mellan ett reningsverk och ett ödeområde med förgiftad mark) som ska förvandlas till "Nordens häftigaste äventyrsbad".

PEAB ser det som ett "samhällsbyggnadsprojekt" som ska ändra det faktumet att Västerås är en vit fläck på den svenska upplevelsekartan.
De spar inte på krutet, den där presskonferensen lär ha känts som ett väckelsemöte ungefär...

Jag har tidigare ställt mig skeptisk till det där projektet och den synen förändras inte genom diverse superlativ från kommunens och byggbolagets sida.
Nyhetens behag avklingar ganska fort och med de biljettpriser man lär behöva ta för att få det att gå runt så kommer inte familjen Medelsvensson med sina 2½ barn att besöka underverket varje vecka och att det kommer att locka enorma mängder besökare från hela norra Europa har jag förbannat svårt att tro på.

Min erfarenhet av 35 års tillvaro i Västerås säger att de flesta i den här stan är griniga snåljåpar som även om de kan inte gärna betalar. Detta kan jag i många fall ha förståelse för eftersom kommunen har en lång historia av diverse svindyra skrytbyggen som inte många ville ha från början.
Men det är väl höjdpunkten på en kommunalpolitikers karriär, att få posera på bild med en skyffel när det "första spadtaget" till något de själva inte skulle ta i med tång skall tas...

I artikeln stod även: "Kommunen kommer att bidra med driftskostnad", vilket jag tolkar som att skattebetalarna kommer att få ta smällen när den kommer.
Om det här ska bära sig så krävs det - förutom att det ska vara en upplevelse värd resan att besöka underverket - att det satsas på en del andra områden i staden så att det är värt att tillbringa en helg här. För chansen att folk vallfärdar från hela norden för att bada i en stad som i övrigt bjuder på lika mycket aktiviteter "på stan" som i ens egen garderob är inte så stor. Att man dessutom måste ta sig igenom ett område som liknar de sämre delarna av Bronx för att ta sig till stadskärnan lockar knappast heller. Väl nere i city möts man av några busshållplatser och stängda butiker. Inte ens a-lagarna orkar ta sig ner på stan en söndag och skräna, vilket ju säger en hel del.

Fan inte konstigt att man blir grinig och cynisk i den här hålan...

Men om man nu nödvändigtvis ska ha ett nytt badhus så rekommenderar jag att man fyller kommunfullmäktiges sammanträdessal med vatten. Då får man äntligen lite vettig användning för ett av Sveriges absolut fulaste hus som dessutom ligger väldigt centralt.



Jag läste även att den nya IKEA-varuhuset i Västerås kommer att ha ett bönerum för våra muslimska vänner. Det är alltså vilorummet som kommer att ha mattor att rulla ut för den som känner att han måste be lite under shoppingvändan.

För min del får folk tro på vad de vill, men jag har några funderingar:
För det första, hur mycket till vila övriga kunder kan få medan det bes?
För det andra, är det verkligen nödvändigt att kunna slänga sig på en matta och be var man än befinner sig?
Det finns ju lokaler som är till för att utöva sina religioner i, räcker inte det?

Avslutningsvis så undrar jag hur det blir för mig som är ateist, kommer det att finnas speciella tider på dygnet då jag kan handla utan att få olika religioner kastade i ansiktet?
Eller är det helt ok att diskriminera mig som har valt att inte tro på tusenåriga sagoböcker?

(Ja, jag överdriver lite, men tydligen så är man ju "diskriminerad" om man i dagens Sverige inte får allt man pekar på så då borde det ju i rimlighetens namn även gälla mig)

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu är det ju så här att IKEAs såkallade "bönerum" inte är till för IKEAs kunder, utan för IKEAs anställda. Det är ett vilorum, för alla anställda - men där de som vill be får en möjlighet att göra det. Så det är inte till för deras kunder. :)