torsdag 21 april 2011

Lat support, förståndiga finnar och Babar...

Påskharen kom tidigt till mig i år. I tisdags kväll lade min internetkoppling av.
Jag har felanmält saken, men detta innebär att min leverantör Bredband2 ska skicka ett meddelande till Mälarenergi så att de i sin tur skickar ut någon som startar om switchen (eller vad fan det nu heter) i källaren.
Hur lång tid detta kan ta törs jag inte ens tänka på då jag inte har speciellt höga tankar om vissa företags syn på att vara "seviceminded".

Så nu sitter jag hemma hos mina föräldrar och betalar räkningar, ett fantastiskt torsdagsnöje...


Jag har svårt att skriva ett inlägg utan att klaga på en massa saker så:
Jag läste lite om det finska riksdagsvalet. "Sannfinländarna" skördade stora framgångar och det är väl bara att gratulera finländarna till att ha politiker som har mycket större respekt för sitt eget folk än deras svenska motsvarigheter samt ett mediaklimat som levererar nyheter och analyser sakligt och opartiskt. Till skillnad då från svenska tidningar som agerar som maktens megafoner och enbart försöker trycka i oss vad vi ska tycka och tänka.

Svensk media förfasas givetvis över valresultatet och orerar om "högerpopulism", "mörka krafter" och diverse andra floskler. De tycks inte ha förstått att det är vi i Sverige som utmärker oss jämtemot övriga västuropa där inget annat land har en stadsapparat som försöker trycka ner sin egna befolkning så djupt i skoskaften som Sverige.
"Sverige är en mångkultur" säger Reinfeldt. Det får man väl acceptera, men måste det innebära att hela det svenska samhället måste omdanas för att passa folk som kommer hit och vägrar anpassa sig?

Aftonbladet bluddrar om "svenskhatet" i Finland och hävdar till och med i en artikel att risken nu ökar att åka på stryk om man skulle råka prata svenska i en korvkö i Helsingfors.
Detta är bland det mer absurda jag har hört på ett tag. Visst finns det en risk för sånt, men du riskerar även att få på käften om du talar svenska i Rosengård eller stockholmska på en krog i Kiruna.
Det "svenskhat" som existerar på många platser innanför Sveriges gränser talar de tyst om, vilket kanske inte är så märkligt med tanke på att de själva och kollegorna på Expressen, TV4 etc. bidrar till att piska upp dessa stämningar.

Så det kanske blir till att plugga finska eller danska om man nu någon dag skulle se sig tvingad att lämna fosterjorden...


Apropå någonting helt annat så är jag nu klar med scanningen av alla gamla bilder jag har hittat i min fars samling. Det blev cirkus 1600 stycken och en stor del av de som kan intressera folk utanför den närmaste släkten har jag visat här. Det är möjligt att jag lägger upp fler någon dag framöver, men för nu så avslutar jag med dessa två.

Det är 70-tal och något uppträdande på is, elefanten Babar på den andra bilden.
Märkligt egentligen att vi 70-talister blev så förståndiga i slutändan när man tänker på vilka barnprogram vi hade... :p





Glad Påsk.

Inga kommentarer: