torsdag 14 april 2011

Telefonterroristen på bussen

Sådärja, nu har jag pratat med Comviq´s kundtjänst en sväng. Jag hade förväntat mig att som på så många andra ställen få göra 25 olika sifferval, få lyssna på en halvtimmas hissmusik och sedan bli bortkopplad.
Men förutom att jag vid första försöket fick en fax i örat så fick jag svar efter bara en minut så jag blev positivt överraskad. Vilket inte händer dagligen...

Nåväl, anledningen till samtalet är att jag i närmare 15 år har använt ett oregistrerad kontantkort att ringa med och dessa har nu de som bestämmer i EU riktat in periskopet på.

Man ska med stor sannolikhet från 1:a maj inte kunna köpa någonting mot sms-betalning (som inte används i telefonen som ex. ringsignaler) anonymt längre.
Anledningen till detta - hävdas det från myndighetshåll - är att kriminella organisationer använder betaltjänster för att "tvätta pengar".

"Enligt lagen om penningtvätt måste alla företag som ägnar sig åt finansiell verksamhet veta vilka deras kunder är. Reglerna gäller för exempelvis banker, fondbolag och värdepappersbolag – och nu även mobiloperatörer. Enligt ett nytt EU-direktiv ska sms-betalning bedömas som finansiell verksamhet.", skriver DN.

Här silar vi mygg och säljer kameler. Jag tycker nog att biljetter till kollektivtrafiken borde kunna undantas eftersom det inte går att "tvätta pengar" genom en sådan tjänst. Du får en resa som förverkas inom några timmar. Punkt.

Pengatvätt och bussbiljetter hos VL för 20 kronor har inte ett skit med varandra att göra men har man tagit ett beslut så blir det ju aldrig anpassat till verkligheten utan alltid något grovt tillyxat påhitt som mest ställer till det för folk.

Med risk för att betraktas som en "foliehatt" så anser jag att det verkliga skälet till detta påfund är att våra klåfingriga politiker - och speciellt de i det Stasi-liknande EU-parlamentet - väldigt gärna vill veta exakt vad alla medborgare pysslar med. Således tar man varje chans man får att övervaka oss ännu lite mer.
Sedan september 2001 har det instiftats en mängd nya lagar i "kampen mot terrorismen" som bara krånglar till tillvaron för vanligt folk och då kan man ju fråga sig om inte terroristerna har vunnit när västvärldens befolkningar får sin handlingsfrihet begränsad av myndigheterna.
Eller hade man tagit killen som sprängde sig i Stockholm i vintras om han inte hade kunnat åka tunnelbana anonymt kanske?

Numer är jag alltså en lydig och väldresserad medborgare, men mina 15 år som anonym användare kanske kvalificerar mig för en pratstund med SÄPO och en liten tripp till Guantanamo?

Det finns förresten personer som har goda skäl att vara anonyma. Jag pratar om de som lever med skyddade personuppgifter på flykt från kriminella organisationer, psykotiska ex-partners osv. Dessa brukar rådas till att använda anonyma kontantkort eftersom telebolagen inte kan garantera att deras register inte läcker.
Vad händer med dessa?
Det har nog inte politikerna riktigt tänkt på, men som vi alla vet så är en politikers starka sida att bestämma och inte att tänka...

Inga kommentarer: