onsdag 6 april 2011

Nya slantar & stackars peddon

Jag läste att Sverige ska få nya sedlar om några år och då med nya motiv. Idag har vi gamla kungar på de två högsta valörerna men någonting sådant blir det givetvis inte tal om framöver.
Äldre kungligheter hör ju ihop med imperialism, stormaktstiden och annat otyg som tillhör svensk historia före 1800-talet.

Det blev istället kulturpersonligheter och naturmotiv från deras uppväxtmiljöer.
Ingemar Bergman anser jag vara en överskattad och pretentiös typ vars storhet i filmhistorien jag helt enkelt inte begriper och Birgit Nilsson är en gaphals.
Att Astrid Lindgren fick pryda en sedel känns positivt, även om jag tycker att hon hade kunnat få en högre valör än "bara" 20-kronorssedeln.

Jag läste lite kommentarer på DN angående riksbankens val och givetvis hade några dårar ondgjort sig över "rasisten" Lindgren. Detta beroende på att hon hade haft den extremt dåliga smaken att använda ordet "negerkung" i ett par böcker från 1940-talet.

Tja, i den svenska politiska korrekthetens namn så borde kanske en sedel prydas av den klassiska bilden på Mona Sahlin iförd slöja i en moské, och baksidan en stening?
Eller varför inte Zlatan och på baksidan en miljöbild från hans uppväxtområde Rosengård, en hög ynglingar som kastar sten på en ambulans...?

Man kan spåna i evighet, själv skulle jag tycka att det var askul med Eddie Meduza och en bild på en skabbig Cheva Impala på baksidan.

Mynten ska tydligen även i fortsättningen prydas av vår statschef.
Jag spånar på om även statschefens äkta hälft kan kvalificera sig för en plats på en peng. Då skulle vi ju i framtiden kunna få se prins och f.d. gymägare Westling på framsidan och en karta ryssfemmor på den andra.

Men som sagt; jag bara spekulerar...


Vidare läste jag om den rättspsykiatriska kliniken i Växjö som tidigare har haft internet- och mobiltelefonförbud på den slutna avdelningen där många "sexbrottslingar", alltså pedofiler, våldtäktsmän etc. vistas.
Socialstyrelsen kom efter en inspektion fram till att det strider mot lagen att hindra de intagna från att använda internet så från fredag är det fritt fram att surfa igen. Fem datorer ska placeras i gemensamma utrymmen.

Av de arbetsplatser jag har jobbat på de senaste åren så är det ganska få som tillåter internetanvändande och då oftast med begränsningar. Där är det inte tal om någon jävla "rättighet".

Men det är tydligen stor skillnad på att gå till jobbet varje dag och förtjäna sin lön mot att bo på landstingets hotell för att man har stoppat kuken i en åttaåring.

Konungariket Absurdistan upphör aldrig att förvåna...


För övrigt så är det här mitt 400:e blogginlägg så jag får tacka min trogna lilla läsarskara som ännu inte tyckts tröttna på allt svammel. :)

Inga kommentarer: