torsdag 5 januari 2012

Januari igen då...

Förra året vid den här tiden så var det meterhöga snödrivor utanför fönstret och temperaturen kröp långt under 20 minusgrader. Den där polarkylan klarar jag mig gärna utan men det vore ju trevligt om Kung Bore kunde bestämma sig.

I går kväll vid 23.30-tiden klev jag ut från min arbetsplats och blev en smula förvånad när jag fick en snöstorm i ansiktet. Aftonens stilla duggregn hade förbytts till hård vind och ett kraftigt snöfall.
Eftersom marken fortfarande höll någon plusgrad så blev resultatet en decimetertjock gröt som var rätt dryg att cykla igenom.

I det här lätt schizofrena vädret med snö ena dagen och 8 plusgrader andra så funderar jag på vilket som vore det ultimata färdmedlet till jobbet. Vissa dagar tycks det vara snöskoter på morgonen och kanot på eftermiddagen...


Jag läste förresten i tidningen om en kille som lyckades bli inlåst på en hamburgerrestaurang i stan två dagar före nyår.
"Vid halv nio-snåret på torsdagskvällen hade Johan ätit upp sin burgare och skulle gå hem. Då hade personalen på Burger Corner redan stängt och låst."

Med tanke på att haket stänger klockan 19 så är det imponerande att man inte lyckas klämma i sig en hamburgare på 1½ timma. Jag har själv ätit där några gånger och kan upplysa om att maten deras inte direkt åldras som ett fint vin...

Kan det kanske vara som så att snubben gömde sig avsiktligt och sedan snokade runt efter något värdefullt att plocka med sig och då märkt att han inte kunde komma ut?
Den gissningen är väl inte dummare än någon annan kan jag tro...

Nåväl, som kompensation för det här så fick killen äta gratis under resten av året - alltså hela två dagar.
Denna storsinta gest av ägaren fick mig att börja fundera på om man inte skulle försöka bli inlåst på någon trevlig plats en kväll och vänta på kompensation.

Om man lyckas somna/gömma sig på Systembolaget så kan man ju då kanske se fram mot två trevliga dagar. De stänger runt 20 så då är förfesten fixad... :)



För att återigen totalt byta ämne så hittade jag nyss ett par teckningar som en dåvarande jobbarkompis klottrade ner när vi satt och hade tråkigt våren 1999. Han gjorde många fler men de här var de jag fann just nu.
Den första visar hans syn på bra karriärval i livet (vi arbetade på ett ABB-bolag) och den andra tydligen lite barsnack.




Inga kommentarer: