måndag 9 januari 2012

Så var det måndag igen...

Jag är ofta väldigt trött på måndagsmorgnar men i dag var det värre än vanligt. Jag höll på att somna vid ett flertal tillfällen varav ett när jag satt på toaletten. Detta hade förmodligen chockat städerskan...

Efter kopiösa mängder kaffe och en tre timmars tupplur på soffan när jag kom hem så börjar jag så smått känna mig som en människa igen.


Under natten mellan lördag och söndag stod min cykel parkerad i ett av stadens "lågstatusområden" och givetvis så fick den inte vara ifred. Båda däcken var punkterade (ja, jag har pumpat och konstaterat att de inte bara var luftade) så det blir till att åka och köpa ett par nya slangar någon dag i veckan.
Att laga en cykel för att några efterblivna pisshinkar inte kan hålla knivarna i styr är inte vad jag direkt har lust med just nu, men vad gör man?

Jag kanske kom lindrigt undan ändå eftersom jag ju befann mig i ett av de där ghe... "utsatta områdena" där folk har problem med både beteendet och att tala begriplig svenska och bilar har en förmåga att spontant självantända...

Visst är det "berikande" att andas in ångorna av brinnande bensin och veta att det - fast du går till jobbet varje dag och betalar skatt som omfördelas till bidrag - är ditt fel att "buspojkarna" känner ett sådant "utanförskap" att de måste förstöra saker så fort de får chansen.


Apropå ämnet så är det just nu populärt att ha ihjäl varandra i vissa problemområden i gangsterstaden Malmö och i förra veckan arrangerades en stor manifestation "mot våldet" i staden.
Att opponera sig mot våldet är förvisso ett bra ställningstagande, men det blir lätt patetiskt när man läser att initiativtagarna bland annat är socialdemokratiska politiker från Malmö.
Med andra ord så protesterar man mot konsekvenserna av sin egen politik - att låta folk härja bäst fan de vill och bränna upp halva stadsdelar mer eller mindre ostraffat.

Jag har faktiskt svårt att tycka synd om folk som bränner bilar, plundrar butiker och skjuter varandra - oavsett hur "utsatt" deras område råkar vara.

I ett område i den staden (minns inte vilken just nu, men gissar att den börjar med "R") så brände man ner fritidsgården under ett upplopp för ett år sedan. Nu så ska kommunen skjuta till pengar för att bygga en ny eftersom "ungdomarna måste ha något att göra".
Jag tycker inte att de direkt verkar lida brist på sysselsättning...

Men det där resonemanget är ganska bisarrt - beter man sig tillräckligt illa så blir man belönad.

Själv äger jag en 14 år gammal bil som jag faktiskt har hittat små rostfläckar på och med samma logik så är det bara att tända eld på den så får jag en ny av staten. En rent fantastisk deal tycker jag.

Men då får jag kanske lov att flytta först...

Inga kommentarer: