tisdag 30 oktober 2012

Katastrofalt roligt

Alla har vi våra olika favoritsidor på nätet som vi besöker frekvent, så även jag.
Jag läser några personliga bloggar, dels för att jag råkar känna några av skribenterna och dels för att de är intressanta.

Jag besöker ofta svensk "alternativ media" som Avpixlat samt utländska nyhetssidor så som BBC och några från våra nordiska grannländer. Detta för att de ger en mer nyanserad bild av händelser och samhällsutveckling än vad Aftonbladet & co. förmår.

Sen så kikar jag på en del sidor ägnade åt "Urban Exploration", alltså hobbyn som går ut på att besöka trevliga övergivna platser som man kan strosa runt på och fotografera. Dels för tips och dels för att njuta av fina bilder (som håller betydligt högre klass än de jag tar).
Genom denna hobby har ett slumrande historieintresse väckts så jag kikar ofta på sidor som behandlar ämnena lokalhistoria (från min hemstad som jag fortfarande bor i), industrihistoria och det "kalla kriget".


Nåväl, eftersom livet ofta känns som ett dåligt skämt så har jag kommit underfund med att man måste krydda sin tillvaro med en hel del humor - gärna sjuk sådan - för att inte bli komplett galen.
Ett par exempel på sidor i det området är "Arga Lappen" och Vesslans satirteckningar.

I helgen fann jag en ny favorit i den kategorin, en sida som handlar om alla dessa katastrofalt fula skivomslag man kan hitta på loppmarknader eller längst bak i morsans skivback..
Merparten har producerats av svenska dansband från 70-talet, ni vet de som oftast hette "Gert-Örjans med Ragnhild" och liknande. De hade dessutom en klädsmak som idag framkallar djup ångest hos de flesta med ett hyfsat färgseende.

Jag har skrattat i flera dagar åt bilderna och de klockrena analyserna av dessa på:

http://katastrofalaomslag.blogspot.se/


Inga kommentarer: