onsdag 10 oktober 2012

Otäcka statyer & kramgoa jackor

Nu märks det att vintern närmar sig, i lördags morse fick jag skrapa rutorna på bilen och det påminde mig om att jag måste köpa nya vinterdäck snart. De duger nog en säsong till, men det är lika bra att passa på när man råkar ha lite pengar. Varslen om uppsägningar i "min bransch" duggar tätt nu så man vet ju inte hur framtiden artar sig...



Jag skummade igenom nyhetssidorna på nätet och fastnade för en artikel om statyer.

Miljöpartiet har lämnat in en motion om att man vill flytta statyerna av Gustav II Adolf och Karl XII i centrala Stockholm till “en undanskymd plats”. Man anser att statyerna bör ersättas med symboler som ger uttryck för fred, tolerans, mångfald, frihet och solidaritet. Statyerna har stått på Gustav Adolfs Torg respektive i Kungsträdgården sedan 1796 respektive 1868.

"De två envåldshärskarna ledde landet under olika perioder av Sveriges stormaktstid. Krig, misär och ett skoningslöst förtryck präglade denna epok. Sveriges stormaktstid var en mörk tid, i vårt land såväl som i andra länder som drabbades av svensk aggression."

Förvisso så var de flesta svenska kungar under stormaktstiden mer eller mindre envåldshärskare och tyranner, men den tiden och arvet efter den (som inte enbart var negativt) utgör en del av vår historia och kulturarv.
Dessutom var inte Sverige ensamt om att bete sig svinaktigt på den tiden, och om inte "vi" hade visat aggressivitet så är det mycket möjligt att vi hade talat ryska idag...

Man kan ju fråga sig vad de menar med symboler för mångfald förresten, ska vi ersätta statyerna med moskéer kanske?

Jag har lite svårt att förstå mig på Miljöpartiet. Ursprungligen var partiet en ganska frisk fläkt som lyfte fram frågor om ren luft och rent vatten, minskade utsläpp, utökad kollektivtrafik, förnyelsebara energikällor och så vidare.
Men de senaste åren har de mest propagerat för fri invandring - som ju låter snällt och humant tills man inser att "svennebanan" ska öppna plånboken rejält för det - och nedmonteringen av det svenska kulturarvet.

Det ska ständigt hamras in i svenskarnas huvuden hur korkade, trångsynta och värdelösa vi är, samt att vår historia och vårt kulturarv är någonting vi borde skämmas över och förpassa till sophögen.

Fan, inte ens tyskarna får den behandlingen trots att de har Adolf & co. i bagaget.

Miljöfrågor är viktiga för vår framtid, men så länge MP tramsar runt med sånt här så får de inte min röst...



"On the light side" så läste jag om en student på universitetet MIT i USA som har designat en Facebook-jacka med inbyggda luftkuddar som via en koppling till mobiltelefonen ger bäraren en kram när någon "gillar" någonting som personen ifråga lagt upp på sidan.

Kramar kan man ju givetvis inte få för många av, men jag föredrar om de utdelas av en människa. Det här är väl mer samma nivå som uppblåsbara sexpartners.
Förvisso så känner jag en del som skulle behöva kramgoa jackor, men då tänker jag mer på varianten med snörning i ryggen...

Men varför inte ta konceptet ännu längre och införa en ogilla-knapp kopplad till jackan som ger bäraren en örfil när någon trycker på tummen-ner?

Antalet sjukskrivningar för utslitet pekfinger skulle skjuta i höjden, men det skulle klart vara värt det. :)

Inga kommentarer: