onsdag 26 augusti 2009

90 Tb?

En 33-årig man från Västerås sitter anhållen för upphovsrättsbrott, han hade en server i källaren på 90 Tb som bla innehöll 10.000 filmer.
Observera att detta är Antipiratbyråns uppgifter som tidningarna förmedlar till oss. Det kan alltså finnas utrymme för vissa överdrifter.

Och nej, det är inte jag om nu någon undrade det...
Men 90 Tb diskutrymme är inte att förakta, på en sån burk skulle du kunna köra de nyaste versionerna av Windows och Office utan att den börjar gnälla om dåligt med utrymme...

"– Det handlar om filmer som Beck, Wallander, Rallybrudar, Solstorm och Gangster. Många svenska filmer, säger kammaråklagare Fredrik Lindblad till Aftonbladet."
Ok, då förstår jag. Har ni sett "Rallybrudar"?
Det har jag och den var inte värd en biobiljett direkt.

Det är kanske dags för filmindustrin att inse att "fildelarna" kan vara ett hjälpmedel och inte bara ett hot. Enligt deras skeva verklighetsuppfattning så är all hemladdning stöld eftersom man hade sprungit och köpt filmen på DVD för 250 jävla spänn om inte gratisalternativet hade funnits.
Detta är naturligtvis inte riktigt sant, speciellt inte med tanke på kvalitén på filmutbudet.

Svenska filmer håller generellt sett en låg standard, det finns undantag såsom "Jägarna", "Tomten är far till alla barnen" och ett par av Wallander-rullarna. Men i stort sett så suger utbudet stenhårt.

Det är fanimig bara i en svensk film som en snubbe kan stå och glo ut genom ett fönster i en halvtimma för att sedan säga "för i helvete" och storma ut genom dörren. Innan dess har han givetvis spolat i sig en sjuttis Kronvodka och spöat upp frugan med livremmen.
Det var sådana där psykoser som gjorde Ingemar Bergman berömd.

Den amerikanska varianten att kompensera för brist på manus genom att ösa på med mer effekter är inte heller bra, men det orkar jag inte hacka på just nu.
Dessutom så brukar de värsta utländska bottenskrapen inte hitta till svenska konsumenter.
Undantaget är givetvis om katastrofen Dolph Lundgren är med, då hittar du Universal Snotball 22 hos din välsorterade videouthyrare.

För övrigt så får svensk filmindustri bidrag av staten så vi har faktiskt redan betalt för en del av filmen via skattsedeln.

Jag har sagt det förut men det tål att upprepas att det märkligaste i piratcirkusen är de skadestånd som mäts ut. Om man jämför dessa med ersättningar för olika typer av våldsbrott så baxnar man.

Om vi nu säger att den här killen har spridit vidare hela Beck-serien så kommer han att åka på ett skadestånd som ungefärligen motsvarar alla våldtäkter och mord som förekommer i filmerna om dessa hade skett i verkligheten.
Lite smått absurt sådär...


Jag ska förresten jobba på fredag och några dagar in i nästa vecka.
Det behövdes extra folk på mitt gamla arbete eftersom saker tydligen hade gått mer åt helvete än vanligt. Jag hoppas ju givetvis på att det kan bli lite längre men man får väl vara nöjd med vad som bjuds antar jag.
Hur jag ska orka upp och infinna mig där 05.40 på morgonen har jag dock inte klurat ut än.

Inga kommentarer: