torsdag 20 augusti 2009

Ungjävlar

Är det ok att strypa ungar ibland?
Jag cyklade till affären tidigare o såg att cykelbanan var uppgrävd, ett meterbrett dike tvärs över. Jag orkade inte svänga ut på gräset utan bestämde mig för att hoppa över det istället. BMX-style typ.
Det gick bra men på en bänk bredvid satt två glin i 10-årsåldern. Den ena av dem sa: "Coolt, gubben hoppade".
Vafan?

Rätt intressant att man är gubbe vid 33.

Förr i tiden (på 80-talet) så förekom det inte speciellt ofta att snorvalpar var sådär störiga som de är idag och när det väl hände så löpte ungarna iväg fort som fan eftersom de visste vad som väntade.
Nuförtiden kan du inte skälla ut en unge och än mindre ta dem i örat och dra hem till föräldrarna. Man blir polisanmäld om man petar på någon och detta i kombination med att du kan glida fram genom "flum-skolan" på en räkmacka (och sopa på din lärare) lär ge fina resultat.

Jag åkte buss för ett tag sen och de två invandrarglinen bakom mig diskuterade vad de skulle bli när de växte upp. "Skolan e så jävla keff ba, jag ska bli gangster" sa den ena. Jag ville spy.

De där kidsen lär ju knappast bidra till samhället när de växer upp utan vill bli försörjda av diverse bidrag. Dessa bidrag verkar kunna delas ut till höger och vänster till allehanda patrask som inte vill göra rätt för sig.
Socialförsäkringssystemet är till för att hjälpa dem som det gått snett för av olika anledningar såsom sjukdom, uppsägningar etc. Inte dem som inte orkar jobba eller inte vill fatta att eftersom de sket i hälften av lektionerna på högstadiet vackert får ta det där städjobbet.

"Men Sverige är ett rikt land, vi har råd".
Mmm... "Vi" i det här fallet är de som går till jobbet varje dag och ser 1/3 av lönen försvinna in i det svarta hålet som kallas statskassan.
Jag gissar att när jag själv börjar bli till åren så är pensionsåldern höjd till 75 år för att mjölka lite mer skattepengar. Den dagen man stämplar ut för sista gången så rullas man direkt ut på lastkajen där bilen från Fonus väntar.


Jag är så pass gammal att jag minns när MTV spelade musikvideos nästan hela tiden, detta var innan alla Jackass och Pimp my blabla dök upp.

Jag slog på MTV för några dagar sen och såg först "Viva la Bam" som handlar om en ansvarslös bortskämd 30-årig idiot som tillbringar sina dagar med att åka skateboard och slå sönder sina föräldrars saker. Sånt man normalt(?) gör i 12-årsåldern. Men sig har han sin skitfeta och efterblivne morbror som fungerar som en sorts maskot. En Bamse med pedofila tendenser. Urk.

Sedan såg jag "Pimp my ride", som handlar om en hög människor som anser att deras liv suger enbart på grund av att de har risiga bilar.
Patentlösningen är då att man låter ett gäng herrar i säckiga kläder och 30 kg guldkedjor runt halsen "pimpa" skrothögarna.
Det lustiga är att de alltid gör på samma sätt, de sätter in en DVD och tillhörande 42" tv i baksätet samt slänger på 19" kromfälgar.
Jag kan upplysa om att sådana ser jävligt malplacerade ut på din Fiat Uno från 1982...

Dessutom så är själva uttrycket pimping både skrattretande och jävligt tragiskt. Pimp betyder ju hallick och det känns ju verkligen som den synen man vill föra över på nästa generation.
För att lyckas här i livet ska du bete dig som en hallick och gärna hålla dig med ett koppel prostituerade, "hoes".
Var tog det där med jämställdhet vägen, blev det omodernt helt plötsligt?

När man ser sånt där så förstår man varifrån många ungar får sina värderingar.
Jag läste i gårdagens tidning att några ynglingar hade hotat och rånat en 12-åring på fyra kronor. Man får väl anta att den killen helt enkelt inte hade visat "respekt".


Nu ska jag åka ut och ta mig ett dopp, det gäller att passa på innan isen lägger sig igen. Nu har skolorna börjat (för de som bryr sig) så det kanske inte är så många ungar vid vattnet.
Annars får man väl höra: "Kolla, gubben dök"...

Inga kommentarer: