fredag 13 november 2009

Otursdag & köttchock

I dag är det fredagen den 13:e som ju sägs vara en "otursdag".
Denna vidskepelse härstammar från kristendomen, de var 13 vid bordet när Jesus käkade sin sista måltid och han spikades upp på korset en fredag.
Detta finns tydligen att läsa i den där sagoboken som har fått så många läsare genom åren. De där som startar fanclubs som i vissa fall får "Trekkies" - alltså fanatiska fan av Sci-Fiserien Star Trek - att verka fullständigt normala...
Tja, Spock har spetsiga öron och påven har en spetsig hatt så man kan ju dra en del paralleller. Förutom det uppenbara då att allt bygger på fantasier som med stor sannolikhet fått hjälp på traven av en och annan opiat.

Även det där med att gå under en stege kommer från kyrkan. En stege mot en vägg bildar en triangel och går man igenom den så har man brutit "den heliga treenigheten", alltså Fadern, sonen och det heliga spöket.
De där snubbarna omnämns i sagda bok men eftersom jag inte är någon fan av incestuösa trekanter så väljer jag att inte heller läsa om det.

Detta är huvudorsaken till att jag inte är vidskeplig, den andra är att jag betraktar det som skrock och skrönor som ofta saknar logik. Dessutom, om jag hade spottat varje gång jag såg en svart katt medan jag "bodde hemma" så hade mina föräldrar strypt mig.

Jag har i stället haft tur denna dag, jag tog nämligen körkort en fredagen den 13:e. Detta har möjligtvis inneburit otur för mina medtrafikanter men knappast för mig.
Den enda skada jag har lidit är ekonomisk då bilägande i skattens och momsens förlovade land alltid är en förlustaffär.


I lokaltidningen läste jag om vegetarianerna som "köttchockades".
Tydligen så är onsdagar köttfria dagar i bespisningen på en av stadens gymnasieskolor men vårrullarna som serverades i veckan innehöll nötkött.
För det första så är det jävligt tragiskt att kvällstidningsspråket med "chocker" till höger och vänster nått lokaltidningarna. Fy på er.
För det andra så undrar jag om det finns en salladsfri dag i veckan.
För det tredje så undrar jag hur många av eleverna där som är vegetarianer av medicinska skäl.

Är man vegetarian av andra orsaker än medicinska så lär man nog inte ha lidit speciellt stor skada. Ibland får man i sig något man inte gillar, så är det.
Om man inte vill äta kött av ideologiska skäl så varsågoda, men hacka inte på mig för att jag inte gör er sällskap i salladsskålen.

Själv älskar jag kött i de flesta former och vill kunna inta en välstekt biff om jag vill utan att få höra hur dålig människa jag är.
Fläskkött betraktas som orent av muslimer och de får de väl tycka om de vill, desto fler grisar för mig att äta. Jag äter nötkött även fast hinduer betraktar kossor som heliga. En skillnad här är dock att den sistnämnda gruppen inte gapar sig hesa över hur diskriminerande den västerländska matkulturen är.

Det finns säkert en och annan hardcore-vegan som känner sig djupt kränkt av att blivit "köttchockad" men då har jag lösningen. De får göra som alla andra som inte alltid får allt de pekar på gör, nämligen springa till diskrimineringsombudsmannen.
Där får de gråta en skvätt och kvittera ut lite skadestånd. Bensinen är ju dyr och det går väl åt ett par liter för att tutta eld på en lastbil från Scan.

2 kommentarer:

Kvinnlig Bekant sa...

"den heliga treenigheten"... alltså kyrkan tycker det är ok med trekanter???? detta ställer saker och ting i helt nytt ljus.....;)

Farbror Leif sa...

Det är väl inte en hemlighet att präster tillhör de perversare. Jag menar; i varje sådan där lokal hänger det en nästan naken karl som bär tydliga spår av BDSM...