lördag 7 maj 2011

En liten lördagsutflykt

Dagens skarpa solsken lämpade sig inte riktigt för min typ av fotografering, men jag eftersträvar inte tekniskt perfekta bilder så...


Jag korsade bron i den idylliska lilla byn...


...och kom in på gatan där ingen längre bor.

 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 

Det hjälpte inte...


Inte ens ICA-Stig ville vara med längre.


Jag var aldrig inne i någon av husen eftersom jag ogillar att göra åverkan på saker plus att jag hela tiden hade känslan av att vara övervakad. Det bor folk i andra delar av byn och mannen med hund jag mötte på väg bort stirrade efter min bil en lång stund.
Klara "The Hills have Eyes" - vibbar i den där hålan.


Nästa stopp var utanför det före detta huvudkontoret för en koncern som tillverkade blåbetong och "Mexitegel". Firman gick med andra ord väldigt bra under byggboomen på 1950 - 70-talen och mindre bra sedan. Givetvis är kolossen byggd i armerad betong.
Här var det ordentligt låst (vilket jag hade räknat med) så jag fick kika in genom fönstren för att se inredningen. Snitsigt värre...

 
 
 
 
 
  
Sen gick jag på konstutställning. Jag tog mig upp på Kvarntorpshögen där det tydligen finns ett märkligt galleri. Den försvenskade varianten av Hollywood-skylten som syns långt över Närke-slätten var riktigt kreativ.

 

Den drygt 100 meter höga högen består av slagg från den tidigare oljeskiffer-industrin i området (googla för närmare förklaring, jag har inte tid). Verksamheten lades ner 1966 men det brinner fortfarande i högen och enligt varningsskyltarna kan ytans temperatur på vissa ställen vara uppemot 200 grader.


Avslutningsvis så hittade jag ett fint gammalt tröskverk.
 
 
 
 






Inga kommentarer: