söndag 22 maj 2011

På visit hos en lång 70-åring.

Det finns många sätt att vara en "nörd" på, man kan gilla att programmera eller pilla med sina frimärken exempelvis.

Jag är ju som bekant intresserad av teknikhistoria och industrireliker, vilket förmodligen gör mig till "rostofil".

Hur som helst så begav jag och två likasinnade oss igår iväg på en liten exkursion och kikade på en linbana. Banan användes för att frakta kalk 42 kilometer från ett stenbrott till en cementfabrik.
Den uppfördes 1939-41 och blir således 70 år i år. Banan användes fram till 1997 och har sedan dess provkörts en gång om året. Den är således inte "övergiven" i ordets rätta bemärkelse men passar ända bra in i mitt intresse.
På den tiden fanns det ju inga datorer så faktumet att det fortfarande fungerar är ett bevis på sann ingenjörskonst.

Dessutom så finns det ett rivningshot då ägaren inte vill betala för underhållet av någonting som inte används så det var lika bra att börja dokumentera lite. Det finns så många platser som försvunnit de senaste åren som jag grämer mig över att inte ha besökt.

Det är helt omöjligt att täcka upp hela sträckningen under en dags utflykt, speciellt som banan på vissa ställen sträcker sig över väldigt oländig terräng. Men vi lyckades beta av en hel del punkter och funderar på att fortsätta någon annan gång.

Jag kan för övrigt upplysa om att det tar på krafterna att klättra upp i stolpar och dylikt. Den vita stålkonstruktionen på några bilder är en "spännstation" som är 40 meter hög. Den gav lite lätt träningsverk, men vad gör man inte för att få lite utsikt? :)

Här är ett smakprov av de 460 bilder som dagen gav mig.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: