onsdag 4 maj 2011

Onsdag, leg över disk och skit överbord

Svenskar kallas ibland "trygghetsnarkomaner" eftersom vi har storebror staten som ständigt kommer med dekret och pekpinnar åt oss så att vi inte ska råka ut för någonting otäckt, som att bli full eller tjock.
I de flesta andra civiliserade länder så tillåts den vuxna delen av befolkningen ta ett visst personligt ansvar för sina handlingar, men i lilla Sverige är vi alla fullkomligt efterblivna och skulle omgående avlida i diverse bisarra olyckor om inte storebror (och partiet) såg efter oss från vaggan till graven.
De som minns socialstyrelsens rekommendation om 6-8 skivor bröd om dagen och pekpinne-bulletinen "Anslagstavlan" på SVT förstår vad jag menar.

Ett bra exempel är Systembolaget som ska sälja alkohol åt medborgarna - fast helst inte, eftersom det är dåligt för hälsan enligt storebror.
När man besöker en butik så blir man överöst av anslag om alkoholens skadeverkningar. Är det verkligen bra för affärerna?
Tänk er en valfri bilhandlare som har skyltfönstret fullt med cyklar och blodiga bilder från trafikolyckor...

Alkohol, tobak och drivmedel är enorma kassakor för staten så det måste vara en balansgång i cirkusnivå att se till att så mycket som möjligt av dessa varor säljs samtidigt som man säger att det inte är bra och att folk helst ska sluta med sina laster.

Nu är jag måhända lite cynisk men jag tror att staten skiter fullständigt i "folkhälsan", men inte står ut med tanken på att den lokala ICA-handlaren ska tjäna pengar på att jag handlar öl till maten hos honom i stället för i statens butik.

Nåväl, idag var jag på Systembolaget och fick visa legitimation!
Jag fyller 36 i år och inte fan ser jag ut att vara under 25, så antingen var damen i kassan påverkad eller så var hon tvungen att fråga var tionde om leg även om de så kom in med rullator.


Veckans största nyhet är att jänkarna säger sig ha knäppt bin Laden, vilket ju skulle vara positivt eftersom en död terrorist är en bra terrorist. Men med tanke på att de säger sig ha hivat liket i sjön och inte tänker släppa ut några bilder så börjar man fundera lite på om det hela inte bara är ett PR-trick för att förbättra presidentens dalande opinionssiffror...

Vissa hävdar att avträdet med blöja på huvudet dog för flera år sedan. Konspirationsteorier eller inte, det bästa hade varit att visa upp karlen inför världens medier för att bevisa att man har rätt.
Men jag antar att det blir med det här som med så många andra politiska skumraskaffärer från öst, väst och de som hävdat att de alltid vart "neutrala". Nämligen att sanningen sipprar fram först ett par generationer senare.
Får man förresten slänga vad för skit som helst i havet?


Jag hittade förresten en lustig liten blogg nyss, "White Trash of the Day":

http://whitetrashoftheday.blogspot.com/

Inga kommentarer: