måndag 23 maj 2011

Måndag, retro och veckans idiot.

"Ny vecka, nya möjligheter" säger vissa om måndagar, själv har jag ungefär samma syn på dem som katten Gustaf...


Jag handlade i min lokala Coop-butik och kunde inte motstå frestelsen att köpa lite "retro-prylar". :)




Säga vad man vill om gamla sosse-Konsum, men det är kul med företag som vågar driva lite med sig själva.
Vilket jag innerligt hoppas är avsikten...

För oss som är uppväxta med KF:s blåvita produkter - jag tror att tandkrämen "TANDKRÄM" var först - så är "MUGG" och "SKÅL" en sorts humoristisk realism som det kanske är svårt att förstå om man inte har besökt en Konsum-butik under 1980-talet.

Det var (som så mycket annat i Sverige på den tiden) en sorts "DDR-light" - varning på dessa produkter och efter ett tag så började folk driva med konceptet. Jag minns att jag var hemma hos en kille som hade ett blåvitt badrum. Han hade tillverkat egna bokstäver i samma typsnitt och skrivit "TVÄTTMASKIN", "BADKAR" och "FÖN" på respektive sak. Klart kreativt...

Jag har även sett en vit Volvo Amazon med "BIL" målat på sidorna.

Nåväl, nu så väntar jag bara på att ICA ska återuppliva sitt korpulenta radarpar MonICA och ICAnder samt att mellanölet ska återvända till livsmedelsbutikerna. En del saker var fan bättre förr...



Apropå någonting helt annat så läste jag i tidningen Barometern en debattartikel av en dam som är medlem i Ung Vänster. Hon har lite bisarra synpunkter på den svenska skolan, bland annat:
"...det här med raster. Det är en urgammal ”tradition” som härstammar från klosterskolorna, då munkarna skulle be. Våra raster är egentligen bönestunder!"
"...Så låt oss se en omformad skola, modern och utan bönestunder. För barnens bästa!"

Ehm...

När man lär sig någonting så behöver man pauser för att det man just fått höra ska sjunka in, men någonting säger mig att den här människan inte brydde sig om att försöka lära sig ett dugg eftersom hon redan hade stakat ut sin framtid. En palestinasjal och ett gravt rödvinsberoende kan göra att man kommer långt i karriären. Man kan till och med komma så långt att man blir en "riktig kändis" när man pissar mitt i biosalongen...

Sen så kan man ju fråga sig varför man försöker förinta alla spår av kristendomen i Sverige samtidigt som man marscherar sida vid sida med muslimer och propagerar för deras "rätt" att be var de än råkar befinna sig.

Jag rekommenderar den unga damen att lägga ifrån sig Mao:s lilla röda och skaffa sig ett jobb så kanske hon begriper vikten av en paus emellanåt. De där typerna är ju bra på att kasta sten så det finns säkert plats på något bygge någonstans.

I ett friskt samhälle hade en sådan där person suttit inspärrad, men i detta landet blir de politiker istället.

Sverige är sannerligen dårarnas paradis...


Som en fotnot kan nämnas att den svenska skolan har sina rötter från folkskolan som infördes 1842 för att lära arbetare och soldater läsa och räkna. Den har inte ett dugg med klosterskolor och munkar att göra.

Inga kommentarer: