måndag 5 september 2011

Den mångkulturella polisen, den föraktfulle redaktören och den fuskande fotografen

Nu har nog hösten kommit på allvar, det regnar och blåser runt löv.
Man skulle göra som björnarna och krypa till kojs över vintern.


Jag surfade runt lite på nyhetssajterna tidigare och fastnade för artikeln "Polisen i Rosengård ska lära sig arabiska".
Det handlar om en (frivillig) 12-veckorskurs där de ska lära sig: "artiga hälsningsfraser och polistermer på arabiska".
De ska även gå en kurs i muslimska seder och bruk, om den var frivillig eller inte framgår inte av artikeln.

Min första reaktion var att bli förbannad över detta. Är det några som ska lära sig att vara artiga och bete sig som folk så är det väl slöddret som kastar sten, bränner bilar etc?
Jag tror inte det spelar någon roll om polisen lär sig säga: "Snälla, kasta inte gatsten på oss" på all världens språk, bråkstakarna lär inte sluta för det.
Sen så är det givetvis som så att det är de personer som kommer hit som ska lära sig att leva efter det svenska samhällets normer och inte tvärt om, men sånt törs man knappt säga högt.

Vad gäller språket så har Sverige under 1940-70-talen haft en stor invandring av främst finländare, italienare och jugoslaver för att fylla industrins behov. Dessa personer har lärt sig språket ganska snabbt (vi pratar inte om att kunna skriva en akademisk avhandling utan om att kunna göra sig förstådd i mataffären etc.) och i övrigt anpassat sig till det svenska samhället.
Allt detta utan att göra avkall på sin egen kultur och traditioner.

Det har fungerat utan några större problem tidigare så varför fungerar det inte nu?

Om jag skulle tvingas att flytta till ett land där jag inte begrep språket så skulle jag se till att lära mig det (hyfsat) och även ta reda på hur saker och ting fungerar i samhället (hur man beter sig som folk). Allt detta för min egen skull, för att underlätta min tillvaro i mitt nya hemland.


Nåväl, när den här konservativa surgubbens blodtryck sjunkit lite så insåg jag att åtminstone den delen om att lära sig arabiska kunde vara användbar i dessa områden så att man då kan förstå vad som sägs bakom ryggen på en. Det är dessutom aldrig fel att vara språkkunnig.
Men vad gäller "olika kulturella traditioner" så är min ståndpunkt att man ska ta seden dit man kommer - framför allt när man har kontakt med människor och myndigheter i sitt nya land - och om man inte klarar av att bete sig som folk så har man inget här att göra.



Jag läste förresten en chattlogg på Aftonbladet där folk kunde ställa frågor till chefredaktören Jan Helin. En konversation fångade mitt intresse.
Det var en person som skrev att han inte köper lösnummer eftersom tidningen censurerar nyheter, skriver om meningslösa saker och saknar objektivitet samt granskande journalistik - vilket är ungefär min syn på kvällstidningar.
Han frågade hur tidningen tänkte vinna tillbaka läsare som har reagerat som honom och här är svaret:

"Jag känner inget behov av att locka tillbaka dig. Aftonbladet har fler läsare än någonsin i historien. Vad gör du här? Du verkar tråkig"

Herr Helin drog ju som bekant igång "Vi gillar olika" - kampanjen för ett år sedan och ironiskt nog så finns det inte plats för de som tänker "olika" i hans tidning, är inte det lite märkligt?

Snacka om att förakta sina potentiella läsare.

När jag var liten så köpte farsan alltid Aftonbladet och förr om åren har jag haft intrycket att kvällstidningarna var en hyfsat pålitlig informationskälla. När skedde förvandlingen till propagandaapparat/skvallertidning?

Jag har själv inte köpt en kvällstidning på över 10 år eftersom de är så värdelösa. De duger inte ens att ha längst ner i kattlådan eftersom de redan är fulla med skit...


Apropå skit så ska jag besiktiga bilen i morgon. Får se vad det kostar sen... :/



En annan nyhet är den om den fuskande naturfotografen Terje Hellesø som nyligen avslöjades med att ha klistrat in lodjur och mårdhundar i sina bilder, som han även har vunnit pris för.
Eftersom herr Hellesø har fotograferat i många år och även gett ut böcker (hans äldre bilder som garanterat inte är "photoshoppade" är väldigt bra) så funderar man lite på vad som har slagit runt i skallen på karl'n.
Hans fotokarriär lär vara ganska över efter detta.

Nåväl, på ett diskussionsforum jag emellanåt frekventerar har det dykt upp en tråd där användarna postar sina egenhändigt "terjade" bilder.
En del av dessa är riktigt kreativa:

http://i55.tinypic.com/2v9ugdi.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/5933/tysktlodjur.jpg
http://i51.tinypic.com/16bk3mv.jpg

Hela tråden:
https://www.flashback.org/t1645832

Inga kommentarer: