onsdag 14 september 2011

Onsdagsfunderingar

I dag var inte Katia (stormen) fullt så upprörd så det blev brunch på balkongen med Bandit i bakgrunden, webradio is "the shit".

Efter en promenad till affären så surfade jag runt lite på nyhetssiter och-bloggar.
Jag läste lite om de fyra herrarna som anhölls misstänkta för förberedelse till terroristbrott alternativt försök till mord i Göteborg tidigare. Det är fyra män i åldern 23-25 år med ursprung i Somalia och Irak. Gänget tros tillhöra eller sympatisera med jihadisterna i Al-Shabaab i Somalia. Denna organisation har självmordsbombning som sitt huvudsakliga gebit.

I går så hörde jag en nyhetssändning i Sveriges Radios P3 där fallet togs upp. I inslaget talades det om "fyra unga killar" och reportern betonade starkt att man är oskyldig till motsatsen bevisats och att det idag skulle avgöras om "killarna VERKLIGEN ska behöva sitta häktade".
Snacka om att vinkla och välja sida...
Förvisso så har säkerhetspolisen haft fel förut, men fullständigt inkompetenta är det knappast. Det är väl snarare som så att de hindras i sin yrkesutövning av fega politiker och media som inte missar ett tillfälle att anklaga dem för diskriminering eller valfritt annat mode-ord.

Vad händer om de blir fällda, blir det jämmer och gråt i alla tidningar?
Det var väl förstås bara ett "pojkstreck" de planerade och den verkligt skyldige är den "strukturella rasism" som det svenska samhället tycks bestå av.

Jag antar att även "9/11" var ett sånt där pojkstreck. Vilka fattiga grabbar vill inte få flyga liksom...

SVT sände från minnesceremonin i New York med diverse inbjudna gäster. En av dem var Mona Sahlin som gafflade om "islamofobi" utan att ens en sekund fundera över varför många människor betraktar en åskådning med viss skepsis när folk som säger sig agera i dess namn just har mördat 3.000 personer.
Den sista gästen var av någon märklig anledning Jan Guillou, som vid tiden för attacken utmärkte sig med att vägra delta i en tyst minut för offren.

Jag undrar i mitt stilla sinne vad som hade hänt om någon hade betett sig på det sättet under en minneshögtid över offren i Oslo och på Utöya i somras. Vederbörande hade förmodligen stekts levande på tidningarnas förstasidor och i TV4:s morgonsoffa...


Apropå blodbadet i Norge så är jag medlem i fackförbundet IF Metall så jag får deras medlemstidning Dagens Arbete hem i brevlådan. Där läste jag på ledarsidan att händelserna i Norge givetvis var Sverigedemokraternas och liknande partier i våra grannländers fel.
Min personliga åsikt är att det nog ligger större skuld hos politiker från "etablerade riksdagspartier" och våra svenska massmedia som ensidigt väljer att tysta varje fundering över integration med diverse rasist-tillmälen.

Sen så är jag inte direkt förtjust i politisk propaganda i brevlådan, DA är socialdemokratisk sådan och jag anser att facket ska företräda sina medlemmar i olika frågor, främst på arbetsplatsen och ge blanka fan i hur de röstar eller försöka påverka det.

Nej, jag är inte socialdemokrat. Blir jag utesluten nu?

Inga kommentarer: