lördag 17 januari 2009

Farbror Leif går på bio

Filmindustrin hävdar att de tappar massor med intäkter för att folk laddar hem filmer och kikar på hemma.

Min förståelse för "de hemska piraterna" har ökat markant eftersom jag nyligen var på bio för första gången på några år.

Jag hade helt förträngt bions "magiska värld".
Rätt förståeligt eftersom ett biobesök på dagens moderna Filmstad knappast lämnar en positiv eftersmak.

Man föses ihop i en trång källarlokal med fruktansvärt obekväma stolar och får antingen nackspärr för att man sitter för nära duken eller önskar att man tog med sig kikare för att man sitter för långt ifrån den.
Om man hade varit en späd liten 12-årig flicka så hade man nog kunnat finna stolarna lika bekväma som en alldaglig pinnstol i köket, men såsom en normalstor vuxen är detta fullständigt omöjligt.
Jag tycker inte att det är speciellt mysigt att få min fullständigt okända stolsgrannes fläskiga armbåge uppkörd i mellangärdet.

Ett annat irritationsmoment är de imbecilla pratkvarnarna som helt ofelbart tar plats precis bakom.
De älskar sin egen röst och måste tala om för resten av publiken att de FAKTISKT varit på platsen där den där scenen spelats in, samt en massa annat meningslöst bladder om hästar, jackor och annat som vi andra biobesökare skiter fullständigt i.
Om man då vänder sig om och ger kossan (i det här fallet påminde hon rent fysiskt om en fjällko) en "håll-käften-ditt-fula-as-blick" så möts man av en gapande mun och en oförstående blick, En vanlig fågelholk ger ett intelligentare intryck.
Dessa blickar kan dock ge ett par minuters öronvila innan idiotens minne sviker och hon/han/det börjar väsnas igen.
Ty väsnas gör de, det spelar ingen roll om bion har DTS, THX och allt vad det nu heter. Hamnar du i närheten av en person med Bio-ADHD är det kört ändå.
Det är då man börjar fundera på rent fysiskt våld...

Hemma har jag en relativt stor TV och en bekväm soffa där jag kan välja vem som ska sitta i min närhet. Dessutom så kostar det mig inte 100 kronor.
Svårt val, eller...?

Inga kommentarer: