måndag 5 januari 2009

Måndagstankar

I lördags var jag på 40-årskalas vilket var riktigt trevligt. Födelsedagsbarnet hade abonnerat en del av krogen Konrad i Västerås för detta. En krog dit 18-22åringar vanligtvis går.
Man kan tolka detta som ett utslag av gubbsjuka, eller helt enkelt konstatera att man ibland måste visa var skåpet ska stå och visa dagens ungdom hur man festar.
Det var hur som helst jävligt kul även om man kände sig lite lätt övermogen.

Jag har varit sjuk några dagar och försökte alltså skrämma iväg förkylningen med hjälp av alkohol.
Det gick väl lite sisådär, men jag är ingen fegis utan törs prova alternativa behandlingsmetoder. All medicin märkt "40%" är värd att prova.

Pga. detta och det faktumet att det är 15 grader kallt ute så har jag mest hållt mig inomhus.
Jag har glott på tv och surfat runt lite.
Det finns alltid nåt man kan irritera sig på i den absurda lilla ankdammen Sverige och idag är det löner det gäller, statsrådens närmare bestämt.
Dessa damer och herrar har som huvuduppgift att förklara för oss medborgare hur värdelösa vi är och att försöka sko sig på befolkningen medan de monterar ner välfärden.

Några exempel på uttalanden är: "Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån" (Fredrik Reinfeldt) och "Vi svenskar har bara midsommar och annat sånt töntigt" (Mona Sahlin). Detta är alltså den nuvarande statsministern och den som försöker ta över den posten om två år.
Man blir mörkrädd och kan fråga sig vilken typ av land de har tänkt sig att vi ska bo i i framtiden. Eller varför inte vilket språk vi ska tala. Engelska, tyska eller arabiska? Eller kanske ryska med tanke på att man skrotar ut hela invasionsförsvaret?

Nåväl, för dessa klarsynta uttalanden ska de ju givetvis ha bra betalt. I Sverige bestäms statsrådens löner av Statsrådsarvodesnämnden (spännande ord) och i år har de beslutat att höja statsministerns arvode med 5 000 kronor till 131 000 kronor i månaden. För övriga statsråd höjdes arvodet med 4 000 kronor till 105 000 per månad. Sen tillkommer det ju vissa löneförmåner som tjänstebil, befrielse från trängselskatt etc.
Men det är de väl värda de små liven, det måste ju vara jobbigt att hela tiden försöka lura i den stora fårskocken allmänheten att man faktiskt gör någon nytta så att man kan bli omvald nästa mandatperiod. Går det tungt så kan man ju alltid ta till det gamla vänstertricket att importera lite mer "valboskap".

Själv har jag nyligen fått min lön sänkt med 450 kronor i månaden trots att jag har exakt samma jobb som tidigare. Fast jag är väl bara sur och bitter nu...

Inga kommentarer: