lördag 4 februari 2012

I TV-soffan

Ibland undrar jag vad det är för fel på folk.

Jag låg i soffan nyss och slöglodde på tv där jag fastnade i "Maniska samlare", ett program om folk som samlar på sig så mycket skit att de knappt kommer in i sina hus. Men i stället för att städa och hiva ut skräpet så släpar man dit ett tv-team som man grinar lite framför.

Är inte det där egentligen själva essensen av vår samtid?
Ingen har något som helst ansvar för sina egna handlingar, det är alltid någon annans fel och det är alltid någon annan som ska fixa problemen.

Som om jag skulle skita i att duscha på ett halvår och sen sitta i en tv-soffa och böla för att jag luktade illa...

Nu kan man ju argumentera om att en del av "samlarna" förmodligen har stora psykiska problem. Det är nog sant, men då behöver de väl hjälp av psykologer. Att exponera för hela världen att ens hem ser ut som ett bombat skithus hjälper väl knappast?


Jag zappade vidare till "Speeders" som handlar om poliser som jagar fortkörare. Förvisso så kan en biljakt vara sevärd, men jag tycker ändå att själva programidén är ganska tråkig. Att varje vecka se samma snut som skriver en böteslapp är väl lite smått boring i längden?

Funderar på om man kan göra en svensk "spin-off" på det där. "En dag i en fartkameras liv":
10:34, blå Ford, 121 km/h, *klick*.... 10:37, gul Opel, 119 km/h, *klick*. Och så vidare...

10:39, grön Volvo... Helvete, det där var ju jag!!!


Man kan hur som helst konstatera att programmakarna börjar få slut på idéer, samt att publiken blir dummare för varje år.
När den snabbaste genvägen till krogarna på Stureplan är att visa fittan i Kanal 5 så är någonting jävligt skevt...

Jag hade tidigare en idé om "EMO 2012", där den som lyckas skära sig mest i armarna utan att blöda ihjäl vinner en årsförbrukning av gasbinda och svart kajal. Kanske TV6 nappar på den...


Nu ska jag återvända till soffan och glo på nåt sånt där "Extreme"-program där solbrända amerikaner balanserar på lina och äter kackerlackor. Bakis-tv is the shit.

Inga kommentarer: