torsdag 9 februari 2012

Torsdag nu igen...

...och jag har som vanligt inget vettigt att skriva, men som så många gånger förr så ignorerar jag detta faktum.


I lördags så blev jag mer eller mindre tvingad (det bjöds på mat o kaffe där) att titta på den första deltävlingen i Melodifestivalen.
Jag anser som bekant att tillställningen är obsolet och enbart fjantig, men det är ändå lite lustigt att kika på startfältet.

Sean Sprattlande Orblind Fallfrukt och Thorsten Rosslande Avdankad Horsepundare - det är verkligen gräddan av Sveriges artistelit som samlas.
Att vi får så mycket fint för licenspengarna...


Statsministern mumlade i en tidningsartikel i veckan om att vi i framtiden kanske skulle sikta in oss på att jobba fram till 75 års ålder vilket givetvis har orsakat ett ramaskri.
Nu skulle det vara intressant att veta exakt vad han menat, ty jag tror inte (som många andra) att han menar att vi ska höja den generella pensionsåldern med 10 år i ett snäpp.
Men man kan ju lite torrt konstatera att det är väldigt få som har tunga arbeten inom vården och industrin som skulle klara av att jobba fram till 75. För att orka med det så måste man ha ett arbete som inte innebär något arbete, som exempelvis politiker...

För att citera en gammal kollega: "Jaja, man får väl jobba här vid stansen till man ramlar ihop så är det bara att de backar upp bilen från Fonus till lastkajen sen."

Den som lever får väl se vad som händer, om man kan och har tid att leva på pengarna man gnidit ihop i sitt pensionssparande eller om de bara blir till en extra fin krans på kistan.



För att totalt byta ämne så är ju jag lite smått förtjust i lokalhistoriska bilder så jag tänkte bjuda på ett par ur kollektionen.

Den första visar Torggatan (nuvarande Sigmatorget) i Västerås runt 1956. Man känner igen sig lätt, ty även om man inte längre får köra bil där så är byggnaderna sig lika.




Nästa bild är tagen ett tiotal år senare, i mitten av 60-talet från rakt motsatt håll.
I bakgrunden syns det gamla Domus-varuhuset som revs och ersattes av ett nytt (nuvarande "Igor") 1967.
I lokalen som numera inhyser stans fylle-kebabhak nummer ett så var det tydligen en skoaffär då.




Stora gatan, gissningsvis i skarven mellan 70 och 80-tal. Jag minns när bussarna såg ut så där, skorrade och luktade fan.




På dessa bilder ser vi två JA 37 "Viggen", en taxar på och en lyfter från motorvägen E18 strax öster om Västerås under en större övning 1993.
På den tiden ansåg våra politiker att Sverige var värt att försvara...

 


Vägen är idag ombyggd till "2+1-väg", men man känner igen sig på bilderna om man åkt där några gånger.

Inga kommentarer: