måndag 27 februari 2012

Måndag igen...

... men eftersom jag inte börjar arbeta förens klockan 14 så fick jag en behaglig sovmorgon. Alltid nåt...


Jag var som sagt ute och promenerade en sväng i lördags, runt "Ångkraftverket" i Västerås och en sväng söderut. Nu så finns det inte så mycket trevligt att se där längre eftersom det byggs bostäder överallt.
Man kan ju fråga sig vitsen med "sjönära boende" då Mälaren halva året bjuder på isande vindar...

Sen så är beteckningen "Ångkraftverket" lite mysko eftersom alla kraftverk som eldas med kol, olja etc. fungerar på samma sätt. Även det nyare på andra sidan hamnen...


Nåväl, under min promenad så fann jag en mysko betongring, halvt överbyggd av en halvfärdig väg. Ringen är ganska stor, den platta runda stenen till höger om bildens mitt markerar cirkelns centrum.




Man kunde även ana fundamentet till en liknande ring strax bredvid. Min spontana gissning var att det är rester av oljecisterner (hur mår egentligen marken i det där området?) som har funnits i området för en massa år sedan.

En titt i arkivet av gamla Västeråsbilder visade att det stämde ganska bra. Här är två bilder tagna från kraftverkets tak söderut. Den första är märkt 1935-40 och den andra är något nyare, tidigt 50-tal eller så...

 



När jag ändå är och rotar bland de äldre bilderna så kan jag visa ett par till.

Stora Gatan österut i höjd med ån, någon gång i mitten av 60-talet. Det är vänstertrafik och gula pilar i gatan vilket försvann hösten 1967 och VW-kombin man ser introducerades tydligen 1962.

Husen på vänster sida ser likadana ut i dag, men den låga byggnaden till höger är ersatt av en hiskeligt ful betongkoloss, som brukligt var på den tiden. Smått bisarrt att smutsgrått tycktes vara en modefärg...



Till sist Domkyrkan 1948. I dag är den lilla gården ersatt av en gräsmatta och stadsbiblioteket. Jag tycker att bilden ser riktigt harmonisk ut, livet gick i sakta mak i den lilla småstaden... :)



1 kommentar:

Rese-Guide sa...

Om du gillar att klaga så ta upp om dem höjda matpriserna, om du nu drabbats av det. Här fick vi betala totalt 41 kr mer denna gång än förra veckan för att inhandlat exakt samma varor. Så snart blir man ju rånad när man skall handla mat.