torsdag 23 februari 2012

Oj, en unge. Vilken sensation!

Dagens nyhetsrapportering har dominerats av beskedet att kronprinsessan har nedkommit med en dotter. Det är ju naturligtvis - som för alla nyblivna föräldrar - trevligt att det gick bra. Lycka till.


Men jag kan inte låta bli att störa mig lite på nyheten ändå.

Jag irriterar mig på att vi år 2012 fortfarande har ett kungahus och framför allt hysterin i media kring allt som har med den släkten att göra.

För att förtydliga mig lite: Det är själva företeelsen jag stör mig på, inte personerna. De är förmodligen trevliga.


Hovet och allt trams runt i kring det är en sorglig kvarleva från medeltiden och den enda plats jag ser för prinsessor idag är i Disney-filmer. Den svenska historien har präglats av kungligheter, men i ett modernt samhälle har adeln definitivt spelat ut sin roll.

En del personer argumenterar för att kungen gör reklam för Sverige och genererar turistintäkter, men jag ställer mig tvekande till det. Framför allt så tror jag inte att eventuella intäkter uppväger vad hovet kostar i form av apanage och extra polisinsatser så fort de ska ut och röra sig någonstans.

Många argumenterar för att vi ska ha en president istället, men det blir ju i så fall en politiker och de är inte heller billiga i drift så i det hänseendet kan det nog kvitta.
Statschefens uppdrag är att representera Sverige i olika officiella sammanhang, vilket jag tolkar som att klippa band och se fånig ut. Detta är något som exempelvis någon internationellt känd idrottsprofil skulle kunna sköta.


Men det som stör mig mest är som sagt hysterin i media. Det känns faktiskt inte som speciellt sensationellt att det dök upp en unge i den familjen. Det är ju faktiskt ganska vanligt. Man tar objekt A och stoppar in i objekt B som sen med lite tur levererar en liten rynkig skrikande sak runt 40 veckor senare. Så har det gått till i miljoner år och det föds tusentals barn varje dag.


Men i den lilla ankdammen Sverige är det årtiondets nyhet, som om hon hade klämt ur sig en ny Messias ungefär.

Arbetslösheten är hög, det skärs ner på alla håll i välfärden, vissa förorter är rena krigszoner med mera.
Men det gör ingenting, för vi har faktiskt riktiga prinsessor!!!

Fuck you, TV4.


Tydligen har många parkeringar runt Karolinska sjukhuset spärrats av för att tv- och radiokanalerna ska få plats med sina sändningsbussar.
Vad fan, låt dem vara ifred. Ni lär få reda på nyheten ändå utan att ockupera ett halvt sjukhus...

Förutom journalister så dräller det av poliser och väktare kring förlossningsavdelningen och man får väl hoppas att ingen vanlig medborgare blev lidande av detta.

Det skulle ju vara rätt tragiskt om någon fick föda på parkeringen för att några vakter hade avvisat "ofrälset" från avdelningen, eller i en bilkö för att TV4:s jävla buss stod i vägen. Hur var det där med "allas lika värde" nu igen...?


Och nej, jag är inte sur över att ingen sköt salut för mig när jag föddes. :)

Avslutningsvis så får jag väl önska att den lilla damen får ett så journalistfritt liv som möjligt, men det lär knappast inträffa så länge som skvallertidningar som Aftonbladet fortfarande existerar.

Inga kommentarer: