torsdag 2 februari 2012

Snörvel & gangsters

Den här veckan har jag varit lite risig, men eftersom jag inte är fullt så manlig som killen med nyllet i soppskålen så har jag ändå åkt till jobbet även om jag helst ville sova vidare.
Eller så är jag bara korkad...

Igår åt jag en matlåda till hälften bestående av vitlök och min kollega gnällde lite över lukten: "Jag har varit på en basar i Dar-es-Salaam och kärringarna som rörde i grytorna där skulle ha blivit mäkta imponerade över det där".

Själv så tyckte jag att det var gott och att han skulle känna sig hedrad som fick umgås med mig även när jag var förkyld.

I förmiddags tvättade jag lite och konstaterade att tvättstugan var varm och skön och perfekt för en liten tupplur. Jag låg och snarkade där nere en halvtimma innan maskinerna blev klara. Skönt som fan, men jag inser att om någon granne hade kommit in där då så hade jag fått en lodis-stämpel som nog hade tagit en stund att tvätta bort.


Det är förresten ett ganska fint vinterväder ute nu, 10 minus och strålande sol. Media har tjatat om "rysskyla" och "snökanoner", men jag tycker att det verkar vara en alldeles normal svensk vinter. Kanske till och med lite snöfattig.
Så länge det inte blir som förra vintern är jag nöjd.


Lite fascinerande det där med att media alltid ska överdriva vädret medan man "underdriver" en hel del annat.
Aftonbladet påstod exempelvis att det är en myt att Malmö skulle vara Sveriges farligaste stad eftersom det faktiskt anmäls fler brott per person i Stockholm.
Och jovisst, tar man hänsyn till alla typer av brott inklusive bokföringsbrott, fortkörningar, snatterier och förtal så stämmer det men en fuskande revisor skjuter sällan sina konkurrenter i huvudet på gatan...


Malmös "starke man" Ilmar Reepalu (S) har nu börjat gnälla över att den sittande regeringen inte gör något åt problemet genom att exempelvis skärpa straffen för olaga vapeninnehav.
Jag håller med om att det måste till ordentliga straffskärpningar för sånt och diverse annat fuffens som försiggår i stadens "utsatta områden", men felet är faktiskt ditt och dina gelikars herr Reepalu.

Den rödgröna sörja som styrt Malmö har sett mellan fingrarna på svartklubbar, hälericentraler, svartaxistopp, smuggelmarknader och allsköns organiserad brottslighet i årtionden. Man har bara stoppat huvudet i sanden och låtsas som att problemet inte finns, vilket bara förvärrat saken.

Men nu när krutdurken hotar att explodera på allvar så skyller man på andra som ska komma och stänga dammluckorna man själv öppnat på vid gavel för en massa år sedan. Fruktansvärt patetiskt.


Lösningen på problemen är inte att ösa pengar över områdena i diverse "integrationsprojekt" utan samhället måste markera vad som inte accepteras. Man måste sätta hårt mot hårt som man gjorde i England förra året.

Nu gapar säkert en del "rasist" etc. men detta är givetvis helt felaktigt. Jag skiter fullständigt i var folk råkar vara födda någonstans, det handlar om hur man beter sig i ett civiliserat samhälle.
Ynglen i Seved etc. lever efter en sorts "gangsterideal" och ser upp till de lite äldre knarklangarna, hälarna och svartklubbsägarna.

Det är precis det som samhället måste motverka, med de medel som krävs.

Låter man folk härja fritt utan att straffas så kommer det bara att bli värre och så småningom så kommer även folk som inte är inblandade i diverse skumraskaffärer att få sätta livet till när "buspojkarna" skjuter ner varandra mitt på gatan.

Vad gör vi då, fortsätter att bråka om vem som borde gjort vad?
Hur många måste dö innan samhället sätter ner foten?

Sverige är fantastiskt...

Inga kommentarer: