onsdag 22 februari 2012

Veckans förälder & den yppiga Fru Gårman

Jag arbetar på en industri där vi ofta hanterar tunga saker med truck och travers. Då vill man att folk håller sig på behörigt avstånd eftersom en olycka på en sådan arbetsplats oftast får allvarliga konsekvenser. Att se hur någon ser ut efter att ha hamnat under några ton metall är en syn jag gärna besparar mig själv.

Av ovannämnda orsak så får inte personer under 18 år vistas i lokalerna, även om man ibland har sett att någon chef har släpat med sig sin unge ibland. De har dock oftast hållit sig ur vägen.
Men strax före lunch idag fick jag ställa mig på bromsen på trucken (turligt nog är lasten vänd bakåt på den varianten) eftersom det kom en grabb på 10-11 bast farande runt hörnet åkandes på en palldragare (handtruck).

Någonstans i närheten fanns det med andra ord en förälder som inte riktigt har greppat konceptet "ansvarstagande". Jag är ganska säker på vem som är den skyldige och om jag får tid över i morgon så ska jag leta rätt på honom och förklara vad jag tycker om saken.
Jag kommer förmodligen att använda uttryck som "få hem din unge i en juice-tetra", men det beror på att jag skulle vara den  - näst efter föräldrarna - som skulle må sämst om jag inte hade hunnit bromsa...



I dessa spar-tider så får man ofta höra att det saknas pengar till ganska mycket. Skola, äldrevård och så vidare. Man måste prioritera ibland och då gäller det att välja med omsorg.
I Uppsala kommun har man valt att använda skattebetalarnas pengar till något så viktigt och akut som att könskvotera skyltningen vid övergångsställena; varannan skylt ska vara en "fru Gårman". Men då de nya skyltarna var alltför “yppiga” ska de nu tas bort och ersättas.

På den första varianten hade den kvinnliga siluetten tydligen för stora bröst och för kort kjol för att Transportstyrelsen skulle godkänna dem så man fick ta fram en ny.

Det här är tramsande på riktigt hög nivå och ett fantastiskt slöseri med skattemedel.

För det första så undrar jag vad det är för en idiot som har kommit fram till att man ska könskvotera trafikskyltar.

För det andra så är Herr Gårman pedagogiskt eftersom det kan uttalas "här går man". Det är avsiktligt och alla vi som var med på 70- och 80-talet kan intyga att det var en bra idé eftersom den ordleken fastnade i huvudet på barnen.

För det tredje så befäster man väl egentligen "könsstereotyperna" genom att med dessa skyltar indirekt påstå att alla kvinnor ständigt går med kjol?
De flesta kvinnor jag känner går i jeans 90% av tiden.

För det fjärde så kan man ju fråga sig om inte en "medelbystad" kvinna är diskriminerande mot damer med både större och mindre behag?
Paret Gårman verkar även vara av medellängd och ganska smala, så det är väl elakt mot personer som är lite rundare, eller väldigt korta. Eller långa.
Sen så har ju ingen av dem varken dreadlocks eller tuppkam eller....

Man skulle kunna hålla på i evigheter men min poäng är: varför ska man ändra på skyltningen över huvud taget?
Blir man kränkt av att det bara är manliga figurer på skylten så ska man nog fundera på om man inte kan ägna sin feministiska ådra åt företeelser i samhället som är en liten smula värre. Som att arbeta mot våldtäkter, hedersmord etc.


"Fru" förresten, det antyder ju att hon är gift. Således finns inga ogifta kvinnor på skyltarna, vilket ju måste vara diskriminerande och ett uttryck för det patriarkala förtryck som genomsyrar hela samhället...


Ett sätt att få slut på alla sådana här diskussioner vore kanske att införa helt könsneutrala skyltar, med en sån där "hen" som genuspedagoger och andra stollar propagerar för att vi ska kalla varandra nu för tiden.

Något i den här stilen kanske, en figur helt dold under ett skynke/sopsäck/burka så att man inte kan ana den minsta kroppsform:





Sverige är i sanning dårarnas paradis på jorden.

Inga kommentarer: