torsdag 20 september 2012

Helvete eller paradis...

Eftersom jag gillar lokalhistoria och mysiga underjordiska krypin så blev jag glad när jag snubblade över detta lilla filmklipp på Youtube.
Klippet kommer från en italiensk "mockumentär" från 1968, "Svezia, inferno e paradiso".

"Sverige, helvete eller paradis" blir det på svenska och när man sett delar av filmen så kan man ju onekligen fundera. Filmsnuttarna är autentiska men speakerrösten har väl fått ett och annat om bakfoten.
Ska man tro på vad han säger så springer svenskarna runt nakna (åtminstone om somrarna) och knullar som besatta på åkrarna. Samtidigt är vi konstant deprimerade och tar livet av oss till höger och vänster.

Men vi kommer tydligen att överleva atomvintern eftersom vi likt mullvaden gräver ner oss och det är där det här klippet (och mitt intresse för det) kommer in.
Den första 2/3 är filmad i Mariabergets skyddsrum i Västerås, en stor anläggning där jag faktiskt åt min skollunch i mellanstadiet.
Lite udda påhitt det där, men det var väl inte alla skolbarn som kunde fortsätta att pina i sig sig ärtsoppa under mattanternas stränga övervakning samtidigt som ryssen släppte bomber utanför...

Nåväl, scener från matsalen visas och visst känner jag igen mig trots att det var närmare 25 år sedan jag var där nere.





Lite intressant är att speakerrösten svamlar om "the survival of the Swedish race". Idag skulle nog inte ens en italienare få säga någonting sådant högt...



Här är förresten en bild jag hittade i gömmorna. Det är barnens dag i Västerås 1960 och på Stora Gatan rullar en mobilkran utklädd till drake. Jag tycker att den är riktigt snitsig och om jag hade haft en stor tomt så hade en sån där nog kunnat platsa. Man måste väl få ha en fågelskrämma?



Inga kommentarer: