måndag 24 september 2012

Måndag igen då...


... och det känns att vintern väntar runt hörnet. Kyla och blåst gör att man helst vill kura ihop sig i soffan med en kopp te och en bra film, men min chef anser tydligen att jag har det betydligt mysigare på jobbet så man har inget direkt val.

I lördags satt jag och några bekanta på en pub i stan och drack öl. Det var riktigt trevligt, även om jag i går insåg att det där med efterfest nog trots allt var en ganska dålig idé...

Det råkade vara "kulturnatt" i stan samtidigt. Det lilla vi såg av det innefattade några herrar som spelade trummor, ett par eldslukare och en spelning med något obskyrt metal-band.
Givetvis fanns det mer för den intresserade, men vi hade som sagt ett annat mål.

Det är dock trevligt att det händer någonting i city emellanåt. Eftersom de flesta som ska handla någonting beger sig till de stora köpcentren i stadens utkanter så tillbringar man mest tid "på stan" antingen på krogen eller väntandes på en buss.

Kommunen bygger ibland om lite på gator och torg men jag funderar på om det inte bara är för att man ska ha någonting att göra eftersom det inte direkt blir trevligare.
Det stående designtemat tycks vara "Öst-Berlin 1970"...




I väntan på att min lunch ska koka färdigt så kikar jag runt på nätet efter "konstiga sporter".
Kärringkånk, ostrullning, extreme ironing och masktjusning har jag känt till sen tidigare men ibland hittar man nya små pärlor.
"Bog snorkelling" är en sport från Wales där deltagarna ska simma två längder på 55 m i ett uppgrävt dike i en torvmosse. De måste använda snorkel och simfötter, och de får inte göra riktiga simtag med armarna utan endast paddla med fötterna. Föga förvånande kläcktes idén efter en blöt pubafton...

Sen läste jag om "Redneck games" som hålls i en liten håla i Georgia, USA. Här samlas tusentals bondlurkar och gör upp i grenar som kärnspottning, toalettstolskastning, navkapseldiskus, wet T-shirt contest, armhålespelande, magplaskhopp i gyttjepöl, containerdykning samt munfiskande efter grisfötter ur en balja med vatten. Trofén man får efter att ha vunnit en gren föreställer en urdrucken och tillknycklad ölburk.

Jag tror att det där skulle bli en succé i exempelvis Virsbo.


En snabb koll på nyhetssidorna ger vid handen att det viktigaste som hänt i Europa på sistone är att folk demonstrerar och ställer till upplopp för att någon har varit dum mot deras "profet", vilket i min bok är ungefär lika allvarligt som att snacka skit om Kalle Anka.
Fascinerande att man använder den västerländska yttrandefriheten för att demonstrera mot just den...

Inga kommentarer: