söndag 14 juni 2009

Helgen

I fredags var jag och firade en nybakad student, hon var glad och full precis som man ska vara en sådan dag.
För 16 år sedan var det jag själv som stod där på traktorsläpet och firade min nyblivna arbetslöshet med de andra stollarna i min klass.
16 år, fan jag som nyss kände mig ung...

Senare på kvällen var jag på en restaurang och åt och drack gott med mina forna arbetskamrater. Allt enligt devisen "gratis är gott". Trevligt att även vi inhyrda som fått gå hem blev medbjudna.
Vid elvasnåret så var gratisölen slut och ett gäng bestämde sig för att gå vidare. Pga. studentfirande var många krogar uppbokade så vi hamnade på WT-haket Harrys.

Detta Harrys är ett ställe jag helst undviker, men vi hade inte så mycket val. Letar man "White-Trash" så är Harrys ett kanonställe. Det är feta karlar med tribaltatueringar, vargtröjor och alldeles för närbesläktade föräldrar var man än tittar. Det kvinnliga klientelet försöker se 25 år yngre ut än vad det står i passet genom kraftig överdosering av ögonskugga och parfym. Samt kulagerfett eller vad de nu använder för att pressa ner sina kroppar i kläder som de snattat ur sina tonårsdöttrars garderober.
De ser ut som tvättbjörnar i korvskinn ungefär.
Skulle man lyckas spritmarinera sin hjärna så pass att man baxar hem en sådan där så lär dagenefter-ångesten förstärkas av vetskapen att det snart kommer att börja klia på vissa centralt placerade kroppsdelar.

Vi hade varit där i en dryg halvtimma då jag gled in på pissoaren. Där börjar en en skelögd pajas med jeansväst tjafsa med mig. Han hävdar att jag har knuffat till honom tidigare vilket jag inte har något minne av. Jag sa "Hoppsan, det minns jag inte, men isf. var det inte med flit".
Den ursäkten räckte tydligen inte utan fanskapet ställer sig en decimeter från mig (hans andedräkt hade knockat en oxe), viftar med näven framför mitt ansikte och frågar om jag muckar.
Där tog mitt tålamod slut så jag kastade in honom i ett toalettbås - utan att öppna dörren innan - och gick därifrån.

Jag såg inte till honom resten av kvällen så förhoppningsvis blev han utslängd efter nästa bråk. Jag är nämligen övertygad om att han startade ett nytt inom fem minuter efter jag hade gått. Han verkade vara den typen.

När klockan närmar sig stängningsdags spelas "Kramgoa låtar 1167" och dansgolvet förvandlas till en köttmarknad där bäst-före datumet har passerats för länge sedan. Med hänsyn till vår egen hälsa avlägsnade vi oss därifrån och avslutade kvällen med lite mat.


På lördagen dök ett par utflyttade kamrater upp i stan och vi bestämde oss för att fira detta faktum med lite öl. Eftersom vi kom ner på stan runt halv ett hade vi inte så mycket att välja på än att gå till... Harrys.

Den stund vi tillbringade där avlöpte utan incidenter. Det enda som var störande var trängseln inne på krogen. Tack och lov smittar inte klamydia via beröring så vi klarade oss förhoppningsvis utan bestående men.

I dag har jag mestadels legat i soffan och glott på tv. Min officiella ursäkt är att det ösregnar, men det kanske även är så att jag skäms lite över att ha gått på Harrys två dagar i rad...

1 kommentar:

Fargash sa...

Alla har vi gått till Harrys då hjärnan varit försvagad. Klandrar dig inte.