fredag 5 juni 2009

Nationaldagsfunderingar

I morgon är det Sveriges nationaldag och jag ska på en liten fest. "En förfest som hyllar vårt sköna avlånga land" har värdparet skrivit och det där ger mig lite bekymmer.
Jag vet nämligen inte hur jag ska hylla Sverige. Ska jag åka dit på min svensktillverkade cykel, eller kanske i min Volvo?
Ska jag dricka svenskbryggd öl och kanske lite Absolut vodka?
Vågar jag ha en liten svensk flagga på mig?

Eller ska jag fira i den mångkulturella andan och då ha med mig några asylsökande somalier som jag bjuder frikostigt på mat och dryck?

Anledningen till mina funderingar är att jag läste i dagens lokaltidning att kommunen bjuder in alla som fått medborgarskap under året till kaffe och tårta i stadshuset. Det hålls välkomsttal och delas ut hedersdiplom till tonerna av ett spelmansgille.

Jag säger inte att det är fel att välkomna nya medborgare, men jag begriper inte varför man måste göra ett spektakel av det just på nationaldagen.

Medan i princip alla andra länder firar sin historia och visar upp en nationell stolthet (jämför med Norge) så ska vi i Sverige hylla alla andra länder. De av oss som är infödda svenskar ska sitta i ett hörn och skämmas över detta faktum. Ty det fulaste du kan vara i dagens Sverige är just svensk.

Denna dag borde man hylla alla förfäder samt nu levande som med blod, svett och tårar byggt upp landet.
Man borde gå man ur huse och rulla ut alla som långsamt komposteras på olika vårdhem och fira dem med en stor ceremoni.


Min farfar hackade malm i Bergslagens gruvor i många år och tillbringade de sista åren av arbetslivet i verkstadsindustrin där han för övrigt blev av med några fingrar. Han fick ingen ceremoni eller något hedersdiplom, han fick en säng på långvården.

Min far har tillbringat 30 år med att frakta livsmedel på vägarna och min mor föder hungriga skolbarn varje dag.
Ingen av dem lär någonsin heller firas med spelmän och tal.

Själv så räknar jag knappt med en pension och konstaterar att om det inte vore för fotbollen så skulle jag nog inte våga ha någonting blågult på mig i morgon.

2 kommentarer:

POMO sa...

Du har så rätt i det du säger. Faan! ska vi skämmas för att vara svensk. Tänker inte skämmas ikväll i alla fall när gubbarna slår di röe...Ha en trevlig nationaldag Farbror.

Annica sa...

Väldigt bra skrivet. Nästan så man känner en liten klump i halsen.