måndag 24 maj 2010

Gammal peng och gammalt vansinne

I morse gick jag till min närbutik för att handla lite bröd och pålägg som jag hade missat senast.
Jag fick 7 kronor i växel, två enkronor och en femma.
Trodde jag i alla fall - när jag kom hem så konstaterade jag att jag hade glömt att dra igen blixtlåset på plånboken och i jackfickan skramlade två enkronor och denna gamla tvåkrona. Sådana ser man inte varje dag.
Bilderna visar båda sidor av myntet samt en jämförelse med en modern enkrona.





Tvåkronor är giltiga betalningsmedel, men ett sånt här exemplar är värt en femtiolapp ungefär så den lägger vi till samlingen.
Ja, jag har en liten samling av äldre svenska mynt. Främst för att jag tycker att Euro är skitfula och den dagen vi har blivit påtvingade dem så kan jag kika i min samling och minnas hur "riktiga" pengar såg ut.


Jag brukar bli upprörd över det mesta som slaskhinken Aftonbladet publicerar, men när jag läste denna artikel blev jag på bra humör.
Den handlar om en tjurfäktare som fick rejält med pisk av djuret han så "hjältemodigt" skulle dräpa.

Tjurfäktning är en kulturell företeelse som jag placerar i samma vansinnes-fack som halalslakt, hedersmord och våra gamla häxbränningar.
Följande är saxat från Wikipedia:
"...picadorer stöter en lans i tjurens nacke och sårar tjurens nackmuskler så att djuret skall hålla ned huvudet och inte kunna använda sin fulla styrka. Därefter kommer tercio de banderillas, då ett antal banderilleros stöter fast hullingförsedda "spjut" i tjurens rygg. Matadoren kan också sätta sina "banderillas" själv. Sista delen är tercio de muerte där matadorens roll är att få tjuren att gång på gång attackera hans röda tygskynke..."

Den beniga fåntratten i tights slåss alltså mot ett djur som är gravt handikappat så fighten är lika jämn som om en man utan armar skulle ställa upp i tungviktsboxning.

Vad som är än mer störande än själva "sporten" är det faktum att vi sponsrar den på våra skattsedlar. Spanska tjuruppfödare som enbart levererar djur till detta får nämligen EU-bidrag för sin verksamhet.

Är det inte lite konstigt att EU kan förbjuda snus (i samtliga länder utom Sverige) och har höga krav för bönders djurhållning samtidigt som denna pinsamma rest av det romerska imperiets sämsta sidor tillåts fortleva?

Jag kan dock tänka mig en fight mellan en fullt frisk tjur och en dömd pedofil, men det är en annan femma...

Inga kommentarer: