söndag 2 maj 2010

Vår vackra stad 3

I morse tog jag mig en liten cykeltur för att njuta av solskenet och få ytterligare en dos av all skönhet vår stad har att bjuda på.

Först så stannade jag till vid den gamla panncentralen i Sigurds-området som just nu rivs.
Kommunen har inte bestämt sig för vad de ska göra med området så det blir en parkeringsplats tills vidare.
Man kan lite torrt konstatera att kommunen gör allt de kan för att utplåna alla spår av vad som en gång gjorde staden stor.
Jag är kanske en märklig individ som tycker att en tegelbyggnad från 1948 är mycket vackrare än alla dessa hiskeliga glas- och stålschabrak som har dykt upp på 2000-talet, men det kan jag bjuda på.

Jag kikade aldrig runt inne i byggnaden, dels eftersom det inte är superdiskret att klättra över ett staket i fullt dagsljus och dels eftersom jag inte var så sugen på att klättra över en tegelhög bara för att riskera att få några ton tegel till i skallen.
Jag har varit inne i byggnaden på ett studiebesök med skolan i mitten av 90-talet så jag får väl vara nöjd med det.






Nåväl, jag fortsatte min cykelfärd förbi diverse mysko tingestar...





...och sedan var det dags att traska en trappa ner under gatunivån och konstatera att någon har glömt att städa bort sina gasolcisterner när de hade tjänat ut sitt syfte.






Om det blir ytterligare ett besök så ska jag ta på mig gummistövlar så att jag kan röra mig obehindrat på det lägre våningsplanet samt en stor kniv för att försvara mig mot de stora attack-råttorna som satt i ett hörn och glodde elakt på mig.

Summa summarum - en helt ok liten tripp.

Inga kommentarer: