onsdag 4 februari 2009

Påvar och nassar

"Vatikanen anklagar SVT för att vara medlemmar i en konspiration mot påven" läste jag i dagens tidning. Anledningen skulle vara att SVT hade sänt en intervju med nån biskop som inte trodde på det där med gaskammare i 3:e riket. Detta någon dag innan påven hävde en gammal "bannlysning" av sagda biskop och några av hans kollegor i någon konservativ katolsk grupp.

Nu är det ju ett välkänt faktum att svenska medier letar nazister under alla stenar i skogen och kommer med märkliga anklagelser mot alla som inte tycker exakt som man ska göra enligt Partiet.

Men jag tycker ändå att det här är lite kul. "Konspiration mot påven", herrejävlar vi lever inte på 1400-talet längre. Vem fan bryr sig om en rynkig förvuxen stjärngosse som sitter och skriker i Italien?
Jag avskyr religion och anser att religiösa människor är sinnesslöa. De knäböjer framför en sagofigur som hänger på väggen och vissa börjar tala i tungor. Jag är ganska övertygad om att det sitter folk på sluten avdelning som uppvisar mindre märkligt beteende.

"Men många människor finner ju tröst i sin tro" hör man.
Det är möjligt men med tanke på hur mycket ondska och lidande olika religioner har orsakat genom åren så kan man nog bortse från dem.
Vill du ha tröst? Fixa en flaska sprit och ett skjut så ordnar det sig nog.

Sen så kan man ju fundera på hur många människor som har dött till följd av "Min gud är bättre än din, därför kan jag döda dig och alla som tycker som dig" - attityden.
Folk spränger sig dagligen i bitar för att försvara den där snubben som gjorde nåt för några tusen år sen. Jag tycker inte att det känns riktigt konstruktivt...

Man kan konstatera att om det mot förmodan finns en gud så är han utrustad med en stor portion svart humor.
Eller det kanske är en hon, en tanke som skulle skaka om vissa åskådningar rejält.

Inga kommentarer: