tisdag 17 februari 2009

Say what?

Är det någonting som man får lära sig som svensk och får inhamrat i huvudet varje dag så är det hur rasistiskt allting här är, även de vardagligaste tingen.

För några år sedan var det glassen Nogger Black som anmäldes av "Centret mot rasism", ett statligt institut som uppenbarligen letar främlingsfientlighet i frysdisken.

Det värmer att veta vad skattepengarna går till...

Nu år 2009 är det tydligen skosnören som är otäcka. Rektorn på en skola i Bromölla anser att det finns ett “sofistikerat symbolspråk med olikfärgade skosnören” som han vill komma till rätta med.
Han har bestämt att “det är svarta skosnören som gäller här på skolan“. Förbudet har att göra med att skolan har en “policy mot rasistiska yttringar“.

Utbildningsnämndens vice ordförande - en tokig sosse - anser att detta är ett sätt att
“stävja tankesättet hos de elever som har antidemokratiska åsikter“.

Jaha, så du ska få folk att tänka "rätt" genom att själv vara odemokratisk, "1984" anyone?

Du ska kanske kontakta FRA och be dem kolla vilka som har beställt vita skosnören på internet...

Bakgrunden till detta vansinne är antagligen att vissa skinnskallar kan ha olikfärgade snören i sina kängor.
Men det har jag faktiskt sett vissa vänster"aktivister" som också har så...
Dessutom, om man ska förbjuda "skinnskalleattribut" så borde ju stubbat hår och blåa jeans också bannlysas.

Jag blev orolig när jag läste detta och gick igenom min garderob.
*Pust*, alla mina skor har svarta snören.
Men eftersom jag är född i Sverige av svenska föräldrar, gillar falukorv och kör en Volvo så är jag nog en sån där hemsk rasist ändå.
Bind mig vad skampålen för allmän bespottning omedelbart.

Var är vi på väg någonstans?

Inga kommentarer: