lördag 14 februari 2009

Schlagerfeber...

"Den värsta skandalen är schlagerfinalen där menlösa fån visas upp vartenda år" skrev Magnus Uggla i en låttext för en massa år sen och jag kan inte annat än instämma.

Det råder tydligen "schlagerfeber" i Sverige. Tja, någon form av sjukdom är det i alla fall eftersom jag blir spyfärdig av spektaklet.

Nu blir väl folk upprörda men jag står inte ut med att se paljettprydda homosexuella män och plastikopererade kvinnor bräka fram låtar som gör att man vill skjuta sin radio.

Den där tillställningen är inget annat än konstgjord andning för en genre som borde ha självdött för länge sedan, åtminstone i början av 80-talet. Syftet med "festivalen" var ju förutom äran även att få ut ny musik till folk genom en annan kanal än den vanliga radion.
De som har åldern inne och minns tv- och radioutbudet på 60-talet vet att det bara fanns en kanal av varje medie och att musikprogram inte var direkt högprioriterade.
Det var väl bara DDR som kunde matcha Sverige i stelt tv-utbud på den tiden.

I början av 80-talet såg det lite annorlunda ut eftersom MTV och diverse nya radiokanaler hade dykt upp så då trodde man ju att schlagerspöket skulle få somna in.
Men ack så fel man hade, då kommer den hjärndöda clownen Bert Karlsson inklampande med sitt menageri av värdelösa låtar och ännu sämre artister.

Några av schlagerspökets avkommor genom åren är ju bröderna Herrey, tre herrar i pressveck som lallade runt på scenen och sjöng om sina gyllene skor, ett jävligt manligt betéende.
Vi har Roger Pontare, ett stolpskott som påminner om en same på LSD.
Sen har vi Charlotte Perelli, en kvinna som är känd för... eh, ingenting faktiskt förutom att en komodovaran är söt i jämförelse.

Jag skulle kunna hålla på hela natten om det här och det orkar jag inte. Jag går istället direkt på det värsta exemplaret av dem alla, farsoten som drabbat Sverige i flera omgångar sen 1983.
Jag talar givetvis om Carola, denna ikon av dubbelmoral, religiöst vansinne och kassa låtar. Denna Bert Karlssons största mjölkkossa har fördärvat musiksmaken hos hundratusentals svenskar sedan den där ödesdigra dagen hon vann med "främling"
Det hade varit en välgärning om hon hade tagit sin norrman med Jesuskomplex och hockeyfrilla och flyttat till Svalbard för många år sen. Där hade de kunnat sitta i sin igloo och talat i tungor med varandra så hade jag sluppit se och höra skiten.

Nåväl, tillbaka till modern tid.
Det värsta med schlagerspektaklet är att det förr om åren bara var två lördagar om året som fördärvades - den svenska uttagningen och sjävla europeiska finalen - men nu håller det på i ett kvartal.
Det är semifinaler, dueller, andra chansen och allt vad det nu heter.
Allt för att kunna krama ur mer pengar ur detta sinnessjuka koncept.
Tidningarna har bilagor och siter dedikerade till detta och överallt ska man ha den där jävla "schlagerstämningen".

För två år sen gick en av deltävlingarna här i Västerås och jag gjorde misstaget att gå på krogen den kvällen. Jag har aldrig sett så många paljettprydda idioter på samma ställe någonsin och det tog knappt två minuter innan någon dåre slängde en fjäderboa över mig. Fy fan.

Jag vet inte hur spektaklet finansieras men kan tippa på att en del kommer ifrån tv-licensen. I så fall är det en spark i ansiktet på alla de som inte tycker att schlaaaaagern är årets höjdpunkt.
För två år sen hade Aftonbladet en omröstning där man kunde välja vilket man tyckte var störst, Schlager-EM eller Fotbolls-VM. Doooh.

Jag är inte extremt sportintresserad, men i jämförelse med schlagern så smäller distriktsmästerskapet i pingis från Örkelljunga jävligt högt.

Min förhoppning är att detta fenomen ska dö ut men eftersom 90% av alla människor är fullständiga idioter och siffran stiger så hoppas jag nog förgäves. Att protestera mot fördumningen är som att ställa sig framför tåget, man kan inte vinna.

Det finns dock några ljuspunkter i helvetet. När de finska "monsterrockarna" Lordi vann tillställningen för några år sedan samtidigt som det svenska bidraget (minns inte vem) kom trea från slutet så skrattade jag gott.
Tänk att det ska krävas en flock fulla finnar i fula masker för att styra upp en sån där tillställning.

Tyvärr så lär något sånt där inte hända igen på ett tag. Det brukar vara en hög halvnakna östeuropeiska damer som står som segrare.
De brukar vara trevliga att titta på, men när de öppnar truten så blir det otäckt.

Jag får nog fortsätta att bojkotta det där, det har ju gått bra hittills.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Laddar fram chips och dip :D

Anonym sa...

heja carola för-i-helvete!

Fargash sa...

Håller med. Schlagerfestivalen är en av de många anledningar till att jag inte tittat på TV på över två år. Enda gången jag tittat på spektaklet i vuxen ålder var när just Lordi var med. Jag gillar dem inte överlag, men jag kände att de var mer som ett "Fuck off!" till ordinarie schlagerpatrask.

För övrigt: Metal är bäst, ingen protest!

Fredricsson sa...

SV: Björnhammaren, Närke ;)