fredag 20 februari 2009

Tre lingon

Jag traskar ofta till och från mitt jobb, en lagom promenad som tar ungefär en halvtimma.
Eftersom jag tillhör de bakåtsträvande typerna som anser att en telefons huvudsakliga användningsområde är att ringa med så har jag för tillfället en gammal mobiltelefon (bisarrt att en treårig sak är "gammal") som saknar mp3-spelare.
Den har dock radio och ibland får jag för mig att lyssna lite, eftersom jag är hockeyintresserad så blir det ibland sportradion. Nu sänder inte de under tiden jag går till jobbet men jag promenerar även emellanåt på andra tider.

För ett tag sedan så var jag ute och gick en söndag med Sportextra i lurarna. Ni som har ett intresse i någon sport vet att man ganska lätt rycks med i stämningen.
Motståndarlagets mål och diverse felaktiga domslut kommenteras ibland högljutt.
En tant som var ute med sin hund stirrade förskrämt på mig när jag utbrast "Dra åt helvete din randiga hora" tre meter ifrån henne.
Folk lär tro att jag har Tourettes (i bästa fall) eller att jag är på rymmen från någon sluten anstalt (i lite sämre fall).

Vid 23-tiden i går kväll var jag på väg hem genom industriområdet och som vanligt så seglade tankarna iväg. Jag mötte en bil från Securitas som åkte runt på en parkering och funderade på vad som skulle hända om jag helt plötsligt började springa som en idiot.
Jag övergav idén rätt snabbt eftersom dessa leksakspoliser brukar vara helt humorbefriade och det sista jag ville var att behöva stå och förklara för vederbörande att jag älskar att jogga i industriområden mitt i natten.

Fast samtidigt så kanske snubben i den vita bilen ville ha lite action, det måste ju vara tråkigt att åka runt runt runt i samma sunkiga område och räkna lyktstolpar. Och när det verkligen sker något exalterande på rundan - alltså att två pundare dyker upp och börjar baxa lastpallar - så kontaktar de polisen. De riktiga alltså, de med pistoler och häftiga lampor på biltaket.
Det måste ju suga fetballe att ha ett jobb som mestadels går ut på att kolla om kontorsråttorna har låst dörren och släckt lampan efter sig.
Men om man sköter sina kort rätt så kanske man kan avancera och få jobba inomhus. Då får man sitta i receptionen hos ett företag och ha hand om alla besökares tillfälliga passerkort, eller så får man stå och se skitnödig ut framför en dörr bakom vilken det sitter ett par herrar i kostym som porrsurfar. Har man riktigt tur så kanske man också får en sån där fin basker.
Men det är långt kvar tills dess, det är ännu många morgonpass då du möter killarna i sopbilen och blänger surt på dem eftersom du vet hur mycket mer än dig de tjänar.

Missförstå mig inte nu, jag hyser inget värre agg mot väktare än vad jag gör mot många andra yrkesgrupper men som sagt; tankarna vandrar iväg när man promenerar ensam.

Inga kommentarer: