tisdag 10 mars 2009

Klimatsmart

Det är inne att vara klimatsmart nu för tiden, men det kan man bara vara om man har råd.

Vår kära regering anser att "Klimatmålen nås bäst med hjälp av ekonomiska styrmedel", och planerar därför att höja dieselskatten med 40 öre/liter samt att befria nya "miljöbilar" från skatt de första fem åren. Äldre fordon som släpper ut mer än dagens norm ska beskattas högre.

Tanken att man ska vara skonsammare mot miljön är ju inte dum, men för den vanliga medborgaren är det inte alltid så lätt att vara miljömedveten.

Den svenska modellen går ut på att lägga enorma skatter på sånt som inte låter bra, de klassiska exemplen är ju tobak, bensin och sprit. Man vill dock inte få bort bruket av dessa varor egentligen eftersom skatterna genererar enorma summor till staten varje år. Vad skulle hända om alla svenskar slutade röka, dricka och köra bil helt plötsligt?
Givetvis så skulle staten då höja någonting annat, den helt vansinniga tv-licensen skulle kanske läggas på 5.000 per år och man skulle införa en skatt på cyklar och inlines eftersom de sliter lite på vägarna.

Man kan konstatera att det (som alltid) är lätt att stifta lagar om man själv inte drabbas av dess effekter. Statsråden har tjänstebilar och det är dessutom lätt att ta sig fram i Stockholm kollektivt, tunnelbanan är en strålande uppfinning. Om man vill beblanda sig med pöbeln givetvis, vilket mycket sällan är fallet.

Om man däremot bor någonstans i de 98% av Sveriges yta som inte klassas som städer så får man lite problem med miljötänket. Låt oss säga att du bor i en liten norrländsk by där du har 10 mil till närmaste större stad och arbete (det lokala sågverket är nedlagt för länge sen pga "dålig lönsamhet") så har du fan inget annat val än att ta bilen. Bussförbindelserna är usla (det där med lönsamhet igen) och järnväg är ett lika främmande uttryck som "Stureplan" i byn.
Dessa människor har inte råd att köpa en miljöbil för 250.000 utan skumpar vidare i sin Volvo från 1979 eftersom den faktiskt fungerar även om det är minusgrader ute. Man anpassar livet efter förhållandena där man bor oavsett vad en hög självgoda miljöpartister i Stockholm tycker.

Det nuvarande samhället är konstruerat för att du ska ta bilen överallt. Man handlar i stora köpcentra utanför städerna och då blir det givetvis bilen, vem fan sätter sig på bussen med tre gapande ungar och 50 kg mat?
När jobben flyttas in till städerna så följer de flesta arbetare med, man har inte råd med annat. Man säljer gården som varit i släktens ägo sedan 1600-talet och bosätter sig i en trång lägenhet i något betongghetto. De få som blir kvar i hembygden ska staten försöka skatta ihjäl.

Dessa människor tillsammans med alla de som brukar jorden och skogen är de som får betala när riksdagspartierna tävlar i politiskt korrekta utspel.
Herrarna i Rosenbad skiter högaktningsfullt i det svenska jordbruket. Vem bryr sig om potatis när man kan flyga till Frankrike och hämta lite gåslever?
Det kostar visserligen lite - och släpper ut en hel del - men det drabbar ju inte dem, det är ju så lätt att höja snuspriset lite till...

Den största miljöboven i dagens samhälle är inte hushållen utan industrin. Pappersbruk och stålverk drar enorma mängder el och när man dessutom (jag talar av egen erfarenhet) låter belysning, kompressorer och diverse maskiner stå på dygnet runt utan anledning så blir det än värre. Men givetvis kan man inte hota med beskattning där eftersom svaret då blir: "Då drar vi till Tjeckien".
Den höjda energiskatten drabbar i första hand hushållen, som blir mer och mer el-beroende hela tiden. Folk som inte tidigare har varit beroende av datorer blir tvungna att skaffa en eftersom det blir svårt - och dyrt - att betala räkningar utan internet.

Jag läste att om alla amerikaner som kör statsjeepar (vilket för övrigt är ett fordon som saknar egentligt användningsområde) skulle byta till vanliga europeiska standardbilar så skulle utsläppen minska lika mycket som om alla européer skulle ge fan i att köra bil öht.
Men det där är ju i en annan del av världen och således ingenting som man som svensk politiker kan ta med i ekvationen. Vi ska vara så jävla duktiga och stänga av de svenska kärnkraftverken men vad ska vi få energin från då? Sol- och vindkraft funkar inget vidare i Sverige och vattenkraften får vi inte bygga ut mer.
Det går dock alldeles utmärkt att importera el från polska kolkraftverk eftersom problemet då ligger någon annanstans. Problemet är bara att föroreningar inte bryr sig om nationsgränser. Svavelvätemolekylerna tvärnitar inte vid gränsen och säger: "Näää, inte Sverige, de är ju så snälla. Vi tar norrbaggarna istället".

Jag har ingen patentlösning på problemet men det skulle nog underlätta om våra beslutsfattare skaffade sig en helhetsbild av situationen i stället för att sparka lite mer på oss som redan ligger ner.

Fast det är ju klart att det är ganska lätt att att sätta en signatur på ett papper som gör livet surare för den ensamma mamman i Bastuträsk, bonden på Uppsalaslätten och skogshuggaren i Strömsund. Sen kan man sätta sig i sin tjänste-BMW-SUV och åka till villan på Lidingö, sätta sig framför nya plasman och beskåda hur partiets "kraftfulla åtgärdspaket" hälsas med handslag och ryggdunk av en hög andra lismande kostymer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur tycker herrn att vi skall lösa miljöproblemet, för det är väl ett problem?

Jag vet inte, men det känns som ingen bryr sig längre, utan så länge jag får vara ifred så kan dom andra fixa miljön..

Problemet är väl vad vi lämnar till våra efterlevande..

Farbror Leif sa...

Visst är det ett problem, men som jag skrev så har jag ingen patentlösning på det.
Jag tror dock på att alla ska vara med och bidra i det arbetet, hushåll såväl som företag.
Dessutom så bör man samarbeta mer globalt, om vi svenskar kör några mil färre per år spelar ingen som helst roll så länge som jänkarna gasar på. Det är väl också läge att införa sådant tänkande i nya stora ekonomier som Indien & Kina.

Man bör även satsa på forskning kring alternativa energikällor samt utveckling och effektivisering av de vi redan har, såsom kärn-och vattenkraft.

Det jag ville ha sagt med inlägget är att det inte räcker med att höja bränsleskatten med x antal öre för att allt ska bli bra...