söndag 1 mars 2009

Terrorism och förlåtet mord

Det brinner i Södertälje - igen. Nu är det dock inte bilar i ett betongghetto utan ett flertal livsmedelsbutiker.
En grupp som kallar sig "Global intifada" har placerat tidsinställda brandbomber i chipshyllan (!) på ICA, Willys, Coop mfl.
Denna grupp har den senaste tiden uppmanat till att bränna butiker som en protest mot kommersialism i allmänhet och amerikanska varor i synnerhet. Global intifada har spridit flygblad i Södertälje om hur man tillverkar tidsinställda brandbomber.

När jag läser detta blir jag mörkrädd av flera orsaker. För det första så finns amerikanska varor i de allra flesta butiker.
Man kan ju exempelvis köpa läsk och cigarretter i princip överallt och då har vi The Coca-cola company och Philip Morris som tjänar pengar på det.
Detta gäller ju inte bara livsmedel utan förekommer i princip överallt. Det finns ju i nuläget exempelvis inga svenska bilar eftersom SAAB (för tillfället) ägs av General Motors och Volvo av Ford. Man kan ju dividera i oändlighet om vad som gör bilen svensk - ägandet eller tillverkningslandet - men poängen är att det blir svårt att bojkotta varor som har anknytning till USA eftersom det är en av världens största ekonomier. På gott och ont..

Den andra anledningen till oro är hur sådana här händelser rapporteras i media. Det är - föga förvånande - ganska tyst. Detta trots att man ju kan tycka att brandbomber i livsmedelsbutiker är terrorism så har jag inte sett några sådana rubriker på löpsedlarna.
Man kan ju fråga sig vad som skulle hända om någon stolle sprängde en halal-butik med någon "pro-israelisk" motivering. Kvällspressen skulle nog inte skräda orden.

I kvällspressens Sverige är politiskt våld tillåtet så länge det kommer från "rätt" håll. Vänster alltså.
Vid en sammanstötning mellan olika grupperingar så talas det om "vänsteraktivister" och "högerextremister". Notera vilken skillnad det är i laddning mellan orden extremist och aktivist, detta trots att det vanligaste scenariot är att en grupp "blåa" genomför en hyfsat stillsam demonstration ända fran till dess att en grupp "röda" dyker upp och börjar kasta sten. När polisen sedan ställer sig mellan (för att försvara den grundlagsstadgade demonstrationsfriheten) så riktas de rödas ilska mot dem.

Jag måste kanske förtydliga mig här. Jag hyser inga som helst "nynazistiska" sympatier men jag tror på alla människors lika rätt att få uttrycka sina åsikter samt att man ska behandlas lika av makthavare och media. Dessvärre så väljer svenska medier att tillåta och i vissa fall uppmuntra politiskt våld när det är "de goda" som tar till odemokratiska metoder.

Man kan fråga sig varför det är så här. Att svensk media är starkt vänstervriden är ingen hemlighet och kanske är det som så att det är journalisternas egna barn som åker in till stan på helgen och leker revolution. När deras stenar och bensinbomber sedan bemöts med batonger så åker man hem till villan på Lidingö och gråter ut lite i pappas tidning.

Vad vet jag?
Det enda jag vet är att jag vill kunna gå till min affär utan att riskera att något exploderar i nyllet på mig, samt att om nåt sådant sker i min närhet så ska pressen vara ärlig och kalla det för vad det är. Nämligen terrorism.


En annan nyhet som retar upp mig är domen mot en man i Lund som i berusat tillstånd var ute och gick med sin kamrat. Dessa två drev runt och sparkade sönder bilar och skyltfönster och var allmänt otrevliga mot folk. Herrarnas eftermiddagspromenad avslutades med att "mannen" tacklar till sin kamrat så hårt att denne i sin tur tacklar ut en 23-årig kvinna i gatan framför en buss. Hon dog.

Mannens "straff" för “vållande till annans död” blev villkorlig dom samt 160 dagsböter à 290 kronor.
Är det bara jag som tycker att det är jävligt billigt för att ha dödat en oskyldig människa?
"- Jag ser inte lika allvarligt på händelsen eftersom det var mycket fylla inblandat som har påverkat deras omdömen", sa åklagare Anders Lethin.

Ok... Med samma logik så borde då inte rattfylla vara straffbart utan även det en förmildrande omständighet. Man borde alltså komma billigare undan om man kör över någon på fyllan än om man gör det nykter.
Det svenska rättsystemet har ännu en gång visat vad det står och hur lite ett människoliv är värt.

Jag undrar bara hur många filmer från Pirate Bay jag kan ladda hem innan jag kommer upp i den nivån, 10-12 kanske?
Kan jag förresten tanka mer om jag är full?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Att inte medier inte rapporterar så mycket om detta, kan också bero på att man inte vill att det skall få ringar på vattnet och inte lyfta fram aktioner som dessa till agendan. Det är ju exakt det som grupper som dessa vill oavsett om man är afa eller extremhöger!!

Får dem inte publicitet så är ju aktionen värdelös.. Tro mig, jag vet :P

Allt är ju kommersiellt idag så, skall man utgå ifrån de ideal som dessa knattar har, så får man fan elda ner allt!

Men precis som med alla extremister, höger, vänster eller fucking al qaida, så är ju enkla budskap det som man gillar bäst. Att agitera för sin sak finns inte på dagordningen.

Sen det där med tidningarna så var jag ju av den uppfattningen att alla var folkpartistiska!!

Folkpartiet är enligt mig värre än moderaterna, men det är en helt annan story.

Dante sa...

Hoppas nu att de nya hårda terrorlagarna tillämpas fullt ut när man får tag på slöddret, jag anser nämligen att handlingar av den här sorten platsar i terrorns elitserie.

Lår de skyldiga sedan ruttna några decennier på hall.

Anonym sa...

Visst fan är det terrorism, men å andra sidan vad är inte det idag? Efter att ha varit i kontakt med Försäkringskassan börjar jag starkt misstänka att vara hemma med sjukt barn (VAB) ganska snart kommer att stämplas som terrorism...