onsdag 25 mars 2009

Mer gnäll

Det är kul att gnälla så jag fortsätter i dag med.
Jag har nämligen fått lön idag och snabbt sett den försvinna till diverse giriga företag som ersättning för deras "tjänster".

Vi kan börja med min hyresvärd. Jag hyr av det kommunala bostadsbolaget och de är fan så snåla att de gråter när de skiter.
Lägenhetshyran ligger väl på en hyfsad nivå men det som retar mig är att jag måste hyra en parkeringsplats för 193 pix i månaden. Jag har inget val, det finns nämligen inga andra platser i närheten som boende kan nyttja. Besökare får betala tre kronor i timman.
Min hyresvärd får nog in en ansenlig summa varje månad och jag funderar på vad de pengarna går till, det är nog inte till underhållet av lägenheterna iaf. När jag flyttade in var en persienn trasig och jag ringde givetvis och gnällde. Svaret jag fick var att persienner inte ingick i standardutrustningen så det fick jag fixa själv. Man får väl vara glad att tak och väggar ingår i standardutrustningen...
Dessutom så snålas det lite med städningen, numer är det Samhall som sköter städningen av trapphus och utemiljö. Det är jävligt svårt att hålla sig för skratt när det står två muppar i trappen och bankar på varandra med en mopp.

Sedan så vill fackförbundet jag tillhör har en 500-ing för att... ja, det vet jag faktiskt inte. Eftersom jag är anställd av ett bemanningsföretag så vet jag inte om facket är min vän eller min fiende. Men det är tydligt att det går åt pengar i alla fall.
Tja, AMF-chefens bonus måste ju betalas av någon.
Mitt fackförbund IF Metall mumlade tidigare något om att de kan öppna dörren för lönesänkningar i framtiden. Samtidigt som de funderar på varför medlemsantalet minskar, den ekvationen kan nog en genomsnittlig tredjeklassare lösa. Så fru jag-har-inte-en-aning-om-vad-jag-skriver-på Wanja Lundby-Fittskalle, du och de andra myglarna kan dra åt helvete. Det har än en gång bevisats att det säkraste som finns är att gömma pensionspengarna i madrassen.

Men den räkning som verkligen får blodtrycket att rusa till farliga höjder är tv-licensen. 519 kronor i kvartalet, alltså 2076 om året, kostar det att äga en utrustning som kan ta mot SVT:s sändningar även om man inte tittar på dem. Det är lite som att på den svenska bilskatten betala för motorvägar i Slovenien eftersom min bil kan köras på en sån om jag vill.
Jag har tidigare påpekat det felaktiga i att kalla statlig television för "fri", när det i själva verket är frågan om en organisation som påminner om det sovjetiska propagandaministeriet.
Fan, skippa licensen och låt reklamen finansiera även SVT. Då konkurrerar de på lika villkor och då får vi se hur länge de överlever med det utbud de har i dag...

Jag läste förresten att Storkyrkan i Stockholm ska städas för 50 miljoner kronor inför det stundande kungliga bröllopet. Jag äcklas av tanken att behöva betala för det där tramset men när den räkningen väl kommer så tycker jag att den ska vara tryckt på siden och förseglad med kungligt sigill. Ska det va så ska det va.

1 kommentar:

Fargash sa...

Personligen fick jag häromdagen en ansenlig löneförhöjning, så jag är för en gångs skull på tämligen bra humör. Dessutom tillhör jag ett "bra" fack - Unionen. Fack överlag är ju dock ett jävla kommunistiskt påfund.

SVT tittar jag en del på, dock via deras webb-tv (TV'n har inte varit påslagen på över 2 år), och då nästan uteslutande Debatt och Uppdrag Granskning. Mest för att skratta åt idioterna som ylar sin sossepropaganda utan självinsikt.

Angående kungahusets galenskaper så undrar jag vilket städbolag som har så pass fantastiskt duktiga anställda att man kan kräva 50 miljoner för arbetet? Knappast polacker...